Konsumenckie wiem jak

Jak kupować zabawki

fot. Fotolia.com

W związku z Dniem Dziecka, UOKiK zaleca, by kupując dziecku zabawkę dostosować ją do wieku. Na opakowaniu powinny znaleźć się odpowiednie informacje. Przykładowo maskotki, gryzaki, klocki, lalki dla najmłodszych nie mogą zawierać małych części – dziecko mogłoby się nimi udławić.

Czytaj więcej...

Długi konsumentów rosną

fot. Fotolia

Coraz więcej konsumentów w Polsce nie radzi sobie ze spłatą swoich długów. Z najnowszego 33 raportu InfoDług wynika, że o blisko 266 tys. osób (13 proc.) zwiększyła się liczba zadłużonych – do 2 mln 322 tys. Polaków i Polek. Jeszcze bardziej, bo o 26 proc. (10,93 mld zł) wzrosła kwota zaległości. Pomoc państwa w tej kwestii jest niewystarczająca. Dłużnicy sami organizują się w grupy samopomocowe. Problem długu – to bowiem nie tylko problem finansowy, ale w dużej mierze psychologiczny.

Czytaj więcej...

Apel Greenpeace: marnujemy za dużo żywności

fot. Fotolia

W Polsce rocznie marnuje się ok. 9 mln ton żywności, co stawia nas na 5. miejscu w UE - wyliczyła Greenpeace Polska. Organizacja przypomina, że Wielkanoc to okres, w którym oprócz zadumy religijnej i spotkań z bliskimi, mamy też do czynienia z marnowaniem szczególnie dużych ilości żywności.

Czytaj więcej...

Wybierz zwycięzców Konkursu Międzyszkolnego ConsumerClassroom

fot. Consumer Classroom

W tym roku Konkurs Międzyszkolny portalu edukacji konsumenckiej ConsumerClassroom.eu poświęcony jest mądremu korzystaniu z energii. Szkoły z całej Europy przygotowały ciekawe projekty edukacyjne, które pokazują, jak można lepiej konsumować energię na co dzień w naszych domach. Zapraszamy do głosowania!

Czytaj więcej...

Zakupowe preferencje e-konsumenta

fot. Fotolia

Badanie „Polski konsument w sieci” zostało przeprowadzone w kwietniu 2017 roku. Wzięło w nim udział tysiąc klientów firmy home.pl, zaliczających się do sektora MMŚP (mikro, małe i średnie firmy). Okazało się, że aż 42 proc. z nich prowadzi sprzedaż w Internecie. Posiadają własny e-sklep, konto w serwisach aukcyjnych (np. w Allegro) albo sprzedają swoje produkty lub usługi przez serwisy społecznościowe, np. Facebook.

Czytaj więcej...

Zapisz się na newsletter

captcha 
 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zanim cokolwiek podpiszesz...

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna