Konsumenckie wiem jak

AKTUALNOŚCI

Opinie na temat programu "W dorosłe życie bez długów"

Po przeprowadzeniu wszystkich modułów programu "W dorosłe życie bez długów" każdy z nauczycieli przygotował sprawozdanie z realizacji zajęć wg formularza stworzonego przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży. Oprócz informacji dotyczących liczby uczniów, listy obecności oraz prowadzenia lekcji, nauczyciele wpisywali także swoje opinie na temat programu. Oto niektóre z nich:

Magdalena Binder, Łódź

Program jest dla młodzieży bardzo przydatny. Uczniowie uważają, że dużo się dowiedzieli. Według mnie jest on jednym z najciekawszych programów na polskim rynku edukacyjnym. Materiały w postaci książki są szczególnie dla młodzieży zasadniczej szkoły zawodowej bardzo przydatne.

Janina Dębiec

Wszystkie scenariusze są bardzo dobre. Niektóre informacje w scenariuszach się powtarzają. Uważam, że jest to zaleta z kilku względów. Po pierwsze, młodzież utrwala sobie zdobytą wiedzę, po drugie, rozpoznaje te same treści w różnych kontekstach, po trzecie, uczy się wykorzystywać informacje w różnych okolicznościach i wreszcie rozumie, że gospodarka i ekonomia łączy się z różnymi dziedzinami życia i nie można jej traktować jako odrębną dziedzinę wiedzy.

Iwona Kapela, Łódź

Struktura scenariuszy jest bardzo dobrze zaplanowana. Treści są przedstawione w sposób ciekawy i przystępny. Prezentacje multimedialne jako technika wprowadzania nowych zagadnień jest dla uczniów atrakcyjna i stanowi istotną pomoc dla nauczyciela. Ćwiczenia i  zadania aktywizują uczniów do pracy. Zadania domowe w sposób trafny podsumowują i utrwalają zdobyte na lekcji wiadomości i umiejętności, wyzwalają samodzielność oraz stanowią element wiążący z kolejnymi zadaniami. Wszystkie scenariusze są perfekcyjnie przygotowane, pozwalają zrealizować cele poszczególnych jednostek dydaktycznych, stwarzają dużą szansę na satysfakcję edukacyjną zarówno dla ucznia jak i dla nauczyciela.

Krystyna Marszał, Łódź

Scenariusze są tak przygotowane, że przeprowadzenie lekcji nie stanowi problemu. Proponowane ćwiczenia są chętnie wykonywane przez uczniów, nawet, jeżeli już mają pewne doświadczenia w temacie usług finansowych, Ważne jest też, że są tak przemyślane, by można było zrealizować zajęcia w przewidywanym czasie jednej godziny lekcyjnej.

Piotr Rabęcki, Łódź

Scenariusze napisane rewelacyjnie, świetnie trafiające w temat. Jedna lekcja wynika z poprzedniej, więc nie można niczego ominąć. Doskonały projekt.

Joanna Hodyra

Bardzo dobrze i profesjonalnie przygotowany program. Bogaty w pomoce naukowe, co pomaga w prowadzeniu lekcji. Doskonałe i interesujące scenariusze lekcji są świetnym materiałem do pracy profilaktycznej z uczniami.

Elżbieta Czarnecka – Tuz, Warszawa

Wszystkie zajęcia były bardzo interesujące. Scenariusze mogą być wykorzystane na lekcjach np. podstaw przedsiębiorczości i pinnych przedmiotach ekonomicznych. Myślę, że udział uczniów w projekcie uatrakcyjnił lekcje, poszerzył ich wiedzę merytoryczną w niekonwencjonalny sposób. Dodatkową motywacją do uczestniczenia w zajęciach była chęć otrzymania certyfikatu. Bardzo dziękuję za udział w szkoleniu, z przyjemnością realizowała zajęcia z wykorzystaniem otrzymanych materiałów.

Agata Jędrych

Projekt realizowało się bardzo dobrze. Uczniowie byli zainteresowani i chętnie udzielali się na zajęciach. Dobrze liczba godzin do przeprowadzenia i dobrze dobrane tematy.

Hanna Kac, Warszawa

Młodzież zwykle posiada ogólną, teoretyczną wiedzę na temat możliwości oszczędzania pieniędzy. Nie potrafi porównywać ofert produktów finansowych różnych instytucji. Nie umie też obiektywnie ocenić swoich możliwości i przewidywać trudności. Nie lubi planować i wytrwale dążyć do celu. Mało kto inwestuje w siebie np. w naukę języka obcego czy zajęcia dodatkowe rozwijające osobowość. Tematy zajęć pozwalają na poszerzenie przy okazji aspektów wychowawczych takich jak szacunek, do ludzi, nauki i pracy, odpowiedzialność, umiejętność dokonywania dobrych wyborów w życiu. Scenariusze lekcji są starannie opracowane i związane z sytuacjami życiowymi. Ułatwiają omawianie problemów i pozwalają na przeprowadzanie ciekawych dyskusji.

Iwona Król – Sobkowicz, Warszawa

Uczniowie uczestniczący w projekcie mieli dużo własnych spostrzeżeń i często 45 minut to było zbyt mało na omówienie tematu w całości.

Karolina Godlewska

Uczniowie byli zainteresowani wszystkimi scenariuszami lekcji. Chociaż najmniejszą uwagę poświęcili ostatniej lekcji, czyli prawom konsumenta. Mieli dośc dużą wiedzę na temat kredytów, rat, prowizji, wykluczenia finansowego i znikających pieniędzy. Podobało mi się, że większość z nich prowadzi własny budżet i jak wynikało z dyskusji, mądrze wydają pieniądze.

Magdalena Graczyk - Zatorska

Zajęcia prowadzone były w klasie zawodowej. Największym problemem było zmotywowanie uczniów do wystąpień przed klasą. Po drugich zajęciach uczniowie byli już oswojeni z taką metodą. Uczniom szczególnie podobała się gra oraz zajęcia na temat reklamy.

Kamila Matysiak

Podczas realizacji projektu uczniowie bardzo się ze sobą zżyli. Było to dla nich nowe doświadczenie, gdyż nigdy wcześniej nie mieli możliwości rozmawiania na tematy wykluczenia finansowego, własnego budżetu czy praw konsumenta. Na co dzień postrzegałam uczniów jako osoby skryte, a jednak okazało się, że potrafią się otworzyć i rozmawiać na każdy temat. Uczniowie są bardzo zadowoleni z możliwości wzięcia udziału w tym projekcie. Materiały, z których korzystali, były dla nich bardzo ciekawe. Projekt budził duże zainteresowanie wśród pozostałych uczniów szkoły. Więc liczymy na kontynuację projektu w latach następnych.

Z powyższych informacji wynika fakt, że program został bardzo pozytywnie oceniony przez nauczycieli, zarówno od strony merytorycznej jak sposobu jego realizacji. Wszyscy nauczyciele wyrazili chęć ponownego prowadzenia programu w nowym roku szkolnym z kolejnymi uczniami. Chętnie poleciliby udział w programie innym nauczycielom w szkole.

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna