Konsumenckie wiem jak

AKTUALNOŚCI

Uwaga na produkty niespełniające norm i niezgodne z przepisami

fot. Fotolia

Gwiazdka za pasem, okres wytężonych zakupów w pełni. Kupujmy uważnie. Niemal 37 proc. z 17 tys. sprawdzonych produktów, w tym m.in. zabawek i maszyn, zakwestionowały w 2015 r. organy nadzoru rynku ze względu na niezgodność z przepisami - podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Liczba zakwestionowanych towarów wzrosła o 22 proc. w stosunku do 2014 r.

"Cieszy fakt, że 83 proc. przedsiębiorców, którzy udostępnili na rynku niezgodne produkty, przeprowadziło działania naprawcze, polegające m.in. na dostosowaniu produktów do norm bezpieczeństwa" - napisano w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Jak poinformował Urząd, efektem działań dziewięciu organów nadzoru rynku było ponad 6 tys. kontroli, niemal 17 tys. sprawdzonych produktów. "37 proc. wyrobów zostało zakwestionowanych ze względu na niezgodność z przepisami" - czytamy.

UOKiK dodał, że najwięcej kontroli przeprowadziła w 2015 roku Inspekcja Handlowa: ponad 2 tys., co stanowiło 35 proc. działań wszystkich organów nadzoru. Inspektorzy sprawdzili niemal 8,5 tys. produktów, a zakwestionowali ponad 3 tys. (37 proc.). Najwięcej zastrzeżeń wzbudziły zabawki i drobny sprzęt elektryczny (np. lampki choinkowe).

Przypomniano, że "od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej w Polsce funkcjonuje system nadzoru rynku, którego głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa konsumentów". "W ramach systemu kontrole prowadzą: Inspekcja Handlowa, Państwowa Inspekcja Pracy, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Inspekcja Ochrony Środowiska, Urząd Transportu Kolejowego, Nadzór Budowlany, Wyższy Urząd Górniczy, Urzędy Morskie oraz Inspekcja Transportu Drogowego" - podano.

Urząd podkreśla, że kontrole prowadzone przez te organy skupiają się na nieżywnościowych produktach konsumenckich, np. zabawkach, artykułach gospodarstwa domowego, elektronarzędziach czy drobnych maszynach ogrodniczych, a także na wyrobach używanych przez profesjonalistów - chodzi np. o specjalistyczne maszyny stosowane w przemyśle, urządzenia ciśnieniowe czy środki ochrony indywidualnej, chroniące przed szkodliwymi warunkami pracy.

Według UOKiK takie rozwiązanie daje gwarancję ochrony konsumentów oraz wszystkich uczestników rynku.

 

Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP

 

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna