Konsumenckie wiem jak

AKTUALNOŚCI

Zakupowe preferencje e-konsumenta

fot. Fotolia

Badanie „Polski konsument w sieci” zostało przeprowadzone w kwietniu 2017 roku. Wzięło w nim udział tysiąc klientów firmy home.pl, zaliczających się do sektora MMŚP (mikro, małe i średnie firmy). Okazało się, że aż 42 proc. z nich prowadzi sprzedaż w Internecie. Posiadają własny e-sklep, konto w serwisach aukcyjnych (np. w Allegro) albo sprzedają swoje produkty lub usługi przez serwisy społecznościowe, np. Facebook.

W jakich branżach najczęściej działają? Usługi IT (18 proc.), marketingowe i PR-owe (16 proc.), sprzedają sprzęt elektroniczny i komputerowy, odzież, dodatki (po 12 proc.), materiały budowlane i wykończeniowe (8 proc.), artykuły sportowe i turystyczne, sprzęt RTV/AGD (po 6,5 proc.), książki, filmy, płyty (5 proc.). „Kolejny raz potwierdziło się, że polscy przedsiębiorcy coraz śmielej wchodzą w e-commerce, bo to dla nich szansa na zwiększenie zysków, rozwój popularności marki” – ocenia Marta Puczyńska, dyrektor działu sprzedaży i marketingu w home.pl.

Grunt to dobra relacja

W Internecie mogą konkurować z dużymi korporacjami. Dla Polaków liczy się bliska relacja na linii klient – sprzedawca, a taką przecież często zapewniają mniejsze przedsiębiorstwa. Profesjonalni przedsiębiorcy troszczą się o swoich klientów Jednak w najnowszym badaniu home.pl obiektem dociekań nie był przedsiębiorca, tylko konsument sprzedawanych przez nich usług lub produktów. Kto to jest, jak się zachowuje jakie ma przyzwyczajenia – oto pytania, na które odpowiedzi można znaleźć analizując wyniki ankiety.

Skąd właściciele firm to wiedzą? „Przedsiębiorcy badają preferencje swoich klientów” – mówi Puczyńska. „Korzystają z ogólnodostępnych bezpłatnych narzędzi analitycznych, posiłkują się także sprawdzonymi usługami, np. do wysyłania korespondencji seryjnej. Przywiązują dużą wagę do swojego profesjonalnego wizerunku jako sprzedawcy. Dbają, żeby ścieżka zakupowa była przyjazna dla użytkowników i kończyła się finalizacją wirtualnego koszyka. Nie zapominają o klientach również wtedy, gdy towar jest już w drodze. O wrażenia pytają ich nawet po wysłaniu produktu lub usługi.”

W weekendy ruch jest mniejszy

Z badań wykonanych przez home.pl wynika, że najczęściej zakupy w sieci robią mężczyźni od 33 do 49 roku życia (42 proc. wskazań), oraz w przedziale 36-49 lat (37 proc.). Trochę rzadziej kobiety, ale zazwyczaj w tym samym wieku co wymienieni wcześniej mężczyźni (odpowiednio 35 i 33 proc. wskazań).

A jaka grupowa wiekowa kupuje najrzadziej? Kobiety (11 proc. wskazań) i mężczyźni (16 proc.) po 50 roku życia. Co ciekawe, okazuje się, że polski konsument robi zakupy w sieci zazwyczaj w dni robocze, w godzinach, gdy przeważająca część Polaków przebywa w pracy (8-17). Tak wskazało aż 57 proc. przedsiębiorców. Rzadziej zdarza się to po godz. 18 (37 proc. wskazań). A w weekendy? Ruch jest zdecydowanie mniejszy, szczególnie po godz. 18 (23 proc. wskazań).

Najbardziej gorącą porą dla przedsiębiorców sprzedających w sieci jest okres od października do grudnia. Z czego największe zainteresowanie ich produktami jest obserwowane w ostatnim miesiącu roku (wskazało tak 57 proc. respondentów), trochę mniejsze w październiku (45 proc.), kwietniu (44 proc.) i listopadzie (42 proc.) Najgorszy pod tym względem jest okres wakacyjny, czyli lipiec i sierpień (wskazało na nie odpowiednio 22 i 23 proc. ankietowanych).

Z kolei najbardziej preferowaną przez klientów formą płatności za usługi i produkty kupowane w sieci jest przelew elektroniczny. Odpowiedziało tak aż 63 proc. ankietowanych przedsiębiorców. Zdecydowanie mniej popularna jest płatność przy odbiorze (35 proc. wskazań), tradycyjny przelew (31 proc.) lub płatność kartą kredytową (24 proc.). Zdecydowana większość internetowych klientów korzysta podczas zakupów w sieci z komputera lub laptopa (63 proc. wskazań). Mniej popularne są telefony komórkowe (25 proc.) oraz tablety (18 proc.).

 

(Źródło: informacja prasowa Home.pl)

 

Zapisz się na newsletter

captcha 
 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zanim cokolwiek podpiszesz...

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna