Konsumenckie wiem jak

Wiki-Ekonomia: ponad 300 poprawionych haseł

fot. Fotolia

Poszukując informacji i materiałów do zadanych prac uczniowie i studenci pierwsze kroki kierują zazwyczaj do Wikipedii. To ważne i ciągle rozwijające się zasoby edukacyjne, które od wielu lat pomagają uczyć się, a zatem istotne jest, aby były to zasoby poprawnie merytoryczne. Z myślą o studentach i uczniach szkół ponadgimnazjalnych w projekcie „Wiki-Ekonomia. Edukacja ekonomiczna z wykorzystaniem Wikipedii“ poprawiono właśnie ponad 300 haseł ekonomicznych.

Czytaj więcej...

Młodzi i dorośli konsumenci potrzebują edukacji

fot. ConsumerClassroom.eu

Pierwsze urodziny portalu www.ConsumerClassroom.eu/pl/ za nami (14 marca 2014). W ciągu roku ten serwis odnotował ponad 160 tysięcy wizyt nauczycieli z całej Unii Europejskiej szukających w nim ciekawych i atrakcyjnych narzędzi edukacyjnych oraz współpracy ze szkołami z innych krajów. Dzisiaj Europejski i Światowy Dzień Praw Konsumenta - może warto zastanowić się, jak wydajemy pieniądze, jaki wpływ na nasze decyzje mają reklamy, czy jesteśmy im podatni?

Czytaj więcej...

W dorosłe życie bez długów - materiały dla nauczycieli

fot. Fotolia

Współcześnie coraz więcej dziedzin naszego życia dotkniętych jest próbą obudzenia w nas potrzeb zakupowych. Trzeba być wyjątkowo odpornym, aby nie ulec pokusom, które atakują nas z każdej strony. Młodzież w szkole nie jest przygotowana na presję konsumpcyjną i często jej ulega. Przygotowane w ramach programu "W dorosłe życie bez długów..." materiały dla nauczycieli mogą pomóc przeprowadzić zajęcia, podczas których zwrócimy uwagę na zagadnienia związane z reklamą i marketingiem, bardziej uświadomimy potrzeby konsumpcyjne i nauczymy, jak dokonywać wyborów.

Czytaj więcej...

Konkurs na temat zakupów internetowych

fot. Fotolia

Portal Consumer Classroom, którego koordynatorem w Polsce jest Fundacja Think!, zaprasza uczniów szkół ponadpodstawowych do udziału w międzyszkolnym konkursie edukacyjnym. Zadaniem uczniów jest przygotowanie filmu, lekcji multimedialnej lub prezentacji zdjęć na tematy związane z zakupami internetowymi. Konkurs trwa do północy (czasu środkowoeuropejskiego) 2 kwietnia 2014 r.

Czytaj więcej...

Co nowego w ConsumerClassroom.eu?

fot. ConsumerClassroom.eu

Wszyscy jesteśmy konsumentami. I najczęściej z powodu naszej niewiedzy i braku umiejętności marnujemy niepotrzebnie wiele pieniędzy. Niestety, w podstawie programowej w polskich szkołach stosunkowo mało uwagi poświęca się rozwojowi świadomości konsumenckiej. Brakuje szeroko zakrojonej edukacji młodych i dorosłych konsumentów - dlatego też powstał ogólnoeuropejski portal ConsumerClassroom.eu, prowadzony we wszystkich językach UE.

Czytaj więcej...

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna