Konsumenckie wiem jak

Ile wytwarzamy śmieci?

fot. Fotolia.com

Najwięcej odpadów – w przeliczeniu na jednego mieszkańca – w UE wytwarzają Duńczycy (777 kg rocznie na osobę), Maltańczycy (647 kg), Cypryjczycy (640 kg), Niemcy (626 kg) i Luksemburczycy (614 kg. Najmniej – Polacy (307 kg) i Rumuni (261 kg).

Czytaj więcej...

Świąteczno-noworoczne reklamacje

fot. Fotolia.com

Okres świąteczno-noworoczny to dobry czas, w którym warto pamiętać o prawach przysługujących konsumentom. Pod choinką znaleźliśmy zapewne wiele prezentów - co zrobić, jeśli okażą się one wadliwe? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował kilka porad.

Czytaj więcej...

O zasadach bezpieczeństwa w Internecie

fot. Fotolia.com

Miesięcznie z Facebooka korzysta 2 miliardy użytkowników. Każdego dnia na tę platformę sieci społecznościowej jest przesyłanych średnio 300 milionów zdjęć. Ta migawka aktywności użytkowników w Internecie pokazuje, jak ważne staje się edukowanie młodzieży o konieczności troszczenia się o swoje bezpieczeństwo online.

Czytaj więcej...

Black Friday w Polsce? To bardziej marketing niż obniżki

fot. Fotolia.com

W tym roku aż 42 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w sklepach internetowych. Jak wynika z badania firmy doradczej Deloitte 23 proc. Polaków prezenty kupuje już w listopadzie, a aż 39 proc. deklaruje, że wybierze się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. Oznacza to, że duża część z nas skorzystała z ofert handlowych w czasie Black Friday.

Czytaj więcej...

Konsument dość racjonalny

fot. Fotolia.com

Nawoływania do zakupu polskich towarów przez polskich konsumentów są dość powszechne. Czy przy decyzjach zakupowych kierujemy się patriotyzmem gospodarczym? Zobaczmy aktualne wyniki badania CBOS.

Czytaj więcej...

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna