CZY WIESZ, ŻE?

Możesz wiele zarobić prosto w sieci

fot. Fotolia

Twoje dochody w dużej mierze zależą po prostu od tego, czy jesteś aktywny i przedsiębiorczy. Możesz pracować na rożne sposoby, nawet jeśli nie skończyłeś jeszcze 18 lat. Zazwyczaj głową i na własny rachunek możesz zacząć pracować wcześniej niż własnymi mięśniami, a okazję do zarobku znajdziesz w miejscach, które pewnie kojarzą ci się raczej z rozrywką. 

Jeśli jesteś młodym uzdolnionym informatykiem i już jako nastolatek potrafisz pisać programy i aplikacje – tworzysz dzieła, które możesz sprzedawać nawet nie będąc osobą pełnoletnią.To również pole do działania dla uzdolnionych grafików i projektantów stron internetowych. Jeżeli tego rodzaju zajęcia sprawiają ci przyjemność, to pomyśl, jak przyjemne będą, jeżeli pozwolą ci na zasilenie konta!

Duże pole do popisu mają również blogerzy. Jeżeli lubisz pisać, to możesz już przez kilka miesięcy zebrać pokaźny zasób opracowań - podstawę twojego portalu internetowego. Ten, odpowiednio wypromowany, może szybko przynieść ci dochody z reklam i promocji. Wiele młodych osób dorobiło się pokaźnego majątku tworząc popularne portale dotyczące jakiegoś hobby albo wspólnych zainteresowań pewnej grupy osób. Mówiąc krótko - zastanów się co sprawia ci największą przyjemność, zacznij to robić... i zacznij na tym zarabiać. 

Nie oszukujmy się – na całym świecie setki tysięcy młodych ludzi zaczynają zarabiać na siebie i swoją rodzinę zanim osiągną wiek pełnoletni. Wiele dobrego uczynił tu Internet, który otworzył przed nimi nowe perspektywy rozwoju i zarobkowania. Załóżmy, że wymyśliłeś ciekawą grę planszową lub karcianą. Nie potrzebujesz wiele środków, aby stworzyć jej prototyp. Kiedy to zrobisz – możesz zorganizować dużą kampanię promocyjną w Internecie (w większości za darmo). W ten sposób możesz pokazać całemu światu twój produkt. Nie wierzycie? – przeczytajcie historię Anshula Samara, 13 latka – prezesa założonej przez siebie firmy, który chciał po prostu zrobić w amerykańskiej szkole ciekawsze lekcje chemii, więc wymyślił karcianą grę Elementeo - i już na niej zarabia.

„Pragnęliśmy połączyć zabawę, ekscytację, edukację i chemię w jednej wielkiej mieszance! Nie chcieliśmy tworzyć świata magów fantasy, ani tworzyć nudnej książki z opisami, tylko połączyć te dwa elementy w jeden, tak, aby nauka i zabawa szły ręka w rękę” – powiedział Anshul Samar, 13-letni założyciel i Prezes Elementeo. „Pomyślmy o wszystkich innych karciankach, które są teraz tak popularne. Nie ma żadnych walorów edukacyjnych w tych kartach magii, potworów i energii magicznej. Pomyślmy o tych wszystkich książkach, niosących wiele ważkich informacji, ale nudnych i nieinteresujących. Nie chcielibyśmy żeby dzieciaki grały w coś, co jest naprawdę zabawne i jednocześnie uczy?” (…)
 
Patrz: Chemiczny Edutainment
 
Graj a wygrasz
Inny przykład – konkursy i programy stypendialne. W Polsce w ciągu roku ogłaszanych jest kilkaset konkursów dla młodzieży, a w znacznej części z nich organizatorzy przewidują nagrody finansowe dla laureatów. Informacje o nich również możecie znaleźć w Internecie (np. w portalu edukacyjnym edunews.pl). Zatem mocno pracuj swoją głową, ale i z głową. Startuj w konkursach jak najczęściej, zwłaszcza tam, gdzie czujesz się mocny. Nawet jeśli nie wygrasz, twój wysiłek wzbogaci cię i zwiększy twoje doświadczenie.
 
Bądź przedsiębiorczy – działaj! Aktywność i przedsiębiorczość to podstawa. Raporty ekspertów są alarmujące – polska młodzież kończąc szkołę lub uczelnię, jest źle przygotowana do podjęcia pracy i niestety często nie może znaleźć pracy w swoim zawodzie lub preferowanej dziedzinie. Winą za ten stan rzeczy obarcza się przede wszystkim szkołę, która nie oferuje edukacji praktycznej i nie rozwija przedsiębiorczych postaw, koncentrując się głównie na przekazywaniu mniej potrzebnej w życiu wiedzy teoretycznej i encyklopedycznej. Możesz sam dobrze przygotować się do pracy po ukończeniu szkoły lub studiów – najlepiej bądź aktywny i organizuj różnego rodzaju projekty edukacyjne w twojej szkole. Czego można nauczyć się uczestnicząc aktywnie w organizacji projektu? Projekt to zamknięta i spójna całość obejmująca różnorodne działania prowadzące do osiągnięcia zakładanego celu głównego. Obejmuje kilka etapów działania: planowanie, realizację, ewaluację, a każym z nich są wymagane i rozwijane różnego typu umiejętności – zarządzania zespołem, czasem, planowania, komunikacji z zespołem i instytucjami poza szkołą, promocji, rekrutacji uczestników, organizacji różnego typu działań (np. seminarium, druku publikacji, zebrania danych ankietowych, itp.), kontaktu z mediami, opieki nad gośćmi i prelegentami i wiele innych. Udział w projektach szkolnych daje cenne doświadczenie, które z całą pewnością zostanie przez ciebie wykorzystane po podjęciu pracy. Bądź aktywny – tak w szkole, jak i w życiu – zawsze staraj się robić coś więcej niż tylko to, do czego jesteś zobowiązany.