Konsumenckie wiem jak

KUPUJĘ

Listopad czy grudzień? Który miesiąc lepszy na zakup gwiazdkowych prezentów?

fot. Pixabay.com - domena publiczna

Już jakiś czas minął od gorączki zakupowej związanej ze Świętami Bożego Narodzenia, więc teraz możemy spojrzeć wstecz i spróbować coś na zimno dostrzec. Ci, którzy nie lubią przedświątecznej gorączki zakupowej, zapobiegliwie kupili prezenty w Internecie w listopadzie. Czy jednak udało im się zdobyć je w lepszych cenach niż tym, którzy kupowali podarki w ostatniej chwili?

Konsumenci kupujący na miesiąc przed Świętami kierują się przekonaniem, że w grudniu ceny zapewne pójdą w górę. Zaś kupujący tuż przed gwiazdką – że będą mogli liczyć na promocje. Która z tych strategii okazuje się lepsza dla naszego portfela? Jak wynika z badania przygotowanego przez Deloitte i Dealavo - Świąteczny barometr cenowy, nie ma reguły, kiedy i które produkty w okresie przedświątecznym będzie można w e-sklepach kupić taniej, a które zdrożeją. Wszystko zależy od kategorii produktów, które chcemy nabyć. I bądź tu konsumencie mądry...

W badaniu poddano analizie oferty 800 sklepów internetowych. Okazało się, że od 21 listopada do 14 grudnia najczęstsze wzrosty cen dotyczyły drobnego AGD, zestawów VR oraz perfum. Te popularne kategorie produktów, którymi Polacy często obdarowują się na Święta, lepiej było więc kupować w pierwszej połowie listopada. Z kolei w tym samym gorącym okresie najlepiej było kupować telewizory, gry komputerowe oraz smartfony, gdyż ich ceny spadły w porównaniu z listopadowymi.

Ceny w górę, ceny w dół

W badaniu monitorowano ceny 10 najpopularniejszych kategorii produktów, które według corocznych analiz Deloitte są najchętniej kupowane jako prezenty: gry, konsole, drobne AGD, kosmetyki, książki, muzyka, okulary VR, perfumy, gry planszowe, słodycze, smartfony, telewizory, zabawki oraz zegarki.

Analizy wykazały, że ceny 54% obserwowanych w e-sklepach produktów w okresie od 21.11 do 14.12 nie zmieniło ceny. Około 1/4 produktów zdrożała, natomiast 22 proc. potaniało.

Najlepiej było pospieszyć się z kupowaniem drobnego AGD, ponieważ w tej kategorii zdrożało aż 37% produktów. Niewiele mniej, bo 36 proc. w kategorii okularów VR. Spore różnice odnotowano również w cenach perfum – 31% artykułów z tej kategorii drożało wraz ze zbliżającymi się Świętami - średnio o 1,6%., a ponad 10% ze wszystkich analizowanych sklepów podniosło ceny o co najmniej 4%. Badanie pokazało również ogromne rozbieżności cenowe pomiędzy sklepami internetowymi, gdzie ta sama marka perfum mogła różnić się ceną o ponad 160%.

Wcześniejsze zakupy opłaciły się również tym, którzy na prezenty kupowali zabawki i książki. Ceny tych pierwszych wzrosły w wypadku 28 proc. analizowanych artykułów, podrożało również 27 proc. produktów w kategorii książek.

Zakupy na ostatnią chwilę

Sporo pieniędzy mogli zaoszczędzić ci, którzy doczekali do grudniowych promocji na zakup telewizorów, gier i smartfonów. W badanym okresie potaniało aż 40 proc. produktów z kategorii telewizorów. W kategorii gier spadki cen dotyczyły 39 proc. artykułów, a w kategorii smartfonów 35 proc. produktów. Decyzje zakupowe mogły być tu podejmowane pod wpływem intensywnych kampanii reklamowych i zapowiedzi przedświątecznych obniżek w komunikatach marketingowych.

Niemniej zdaniem ekspertów Deloitte na rynku e-commerce fluktuacje cen są na tyle dynamiczne i nieprzewidywalne, że konsumentom trudno się zorientować, kiedy wybrane przez nich produkty zdrożeją lub stanieją. I choć coraz chętniej e-sklepy odwiedzane są przed Świętami, a klienci zostawiają w nich 37% budżetu przeznaczonego na prezenty, takie zmiany cen znacznie utrudniają konsumentom proces zakupowy.

(Źródło: Marketing-News.pl, Deloitte, opr. red.)

 

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna