Konsumenckie wiem jak

MAM PRAWO

Co wiesz o zwrocie zakupionych towarów?

fot. Fotolia

Mało kto z nas wie, że według prawa, kiedy kupujemy w sklepie stacjonarnym, nie mamy możliwości zwrotu niewadliwego towaru. To sprzedawca określa możliwość zwrotu pod określonymi warunkami. Inaczej jest przy zakupie przez internet lub od akwizytora, gdzie konsumentom przysługują większe prawa.

Zakupy w tradycyjny sposób

Kiedy wybieramy się po bluzkę, buty czy rower zawsze istnieje ryzyko, że po przyjściu do domu rozmyślimy się lub w innym sklepie znajdziemy towar bardziej odpowiadający naszym potrzebom. Jeśli jednak zakupiona przez nas rzecz nie ma wad, tylko do woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie od nas dany produkt. Dlatego warto zapytać w sklepie, czy i pod jakim warunkiem możliwe jest oddanie zakupionego towaru.

Oczywiście większość firm, aby przyciągnąć klientów, bez problemów daje możliwość zwrotu i oddaje pieniądze za zakup. Zazwyczaj przy kasie jesteśmy o tym informowani, w innym przypadku warto zapytać o parę kwestii:

  • ile mamy dni na oddanie towaru?
  • czy musimy to zrobić w sklepie, w którym dokonaliśmy zakupu, czy np. w innym domu handlowym/ innym mieście w przypadku sieciówek?
  • czy otrzymamy zwrot gotówki lub zwrot na kartę czy też otrzymamy bon do wykorzystania w danym sklepie?
  • czy zwrot jest w ogóle możliwy czy tylko możemy wymienić towar na coś w podobnej cenie?
  • jakie są inne warunki – sprzedawca może wymagać np., aby zwracany towar nie nosił żadnych śladów użytkowania i miał oryginalne metki czy opakowanie; często proszeni jesteśmy także o zachowanie paragonu, który jest dla sprzedawcy najlepszym dowodem zakupu.

Od odpowiedzi sprzedawcy zależeć może nasza decyzja zakupowa. Zazwyczaj chętniej kupujemy produkty, który łatwiej jest oddać lub wymienić, dlatego polityka firm jest w tym zakresie elastyczna, dzięki czemu klienci zyskują większą swobodę w dokonywaniu zakupów.

Ochrona klientów kupujących on-line lub poza sklepem

Rynek e-zakupów gwałtownie wzrasta od kilku lat, więc od 2015 roku zmieniło się prawo konsumenckie odnośnie możliwości zwrotu towarów zakupionych przez internet lub poza siedzibą sklepu, np. na organizowanych w tym celu promocjach czy przez akwizytora. Konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni, nawet bez podawania przyczyny. W ten sposób klienci zyskali pewniejszą gwarancję i zabezpieczenie podczas dokonywania zakupów bez możliwości fizycznego sprawdzenia towarów. Obecne prawo chroni także osoby, które mogły zostać nakłonione do zakupu, nie mając czasu na przemyślenie swojej decyzji.


Fot. Plakat podsumowujący prawa konsumenta związane ze zwrotem towarów stworzony w ramach kampanii edukacyjnej pod hasłem „Masz prawo” przez Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie.

Przeczytaj także:

 

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna