MAM PRAWO

Co wiesz o zwrocie zakupionych towarów?

fot. Fotolia

Mało kto z nas wie, że według prawa, kiedy kupujemy w sklepie stacjonarnym, nie mamy możliwości zwrotu niewadliwego towaru. To sprzedawca określa możliwość zwrotu pod określonymi warunkami. Inaczej jest przy zakupie przez internet lub od akwizytora, gdzie konsumentom przysługują większe prawa.

Zakupy w tradycyjny sposób

Kiedy wybieramy się po bluzkę, buty czy rower zawsze istnieje ryzyko, że po przyjściu do domu rozmyślimy się lub w innym sklepie znajdziemy towar bardziej odpowiadający naszym potrzebom. Jeśli jednak zakupiona przez nas rzecz nie ma wad, tylko do woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie od nas dany produkt. Dlatego warto zapytać w sklepie, czy i pod jakim warunkiem możliwe jest oddanie zakupionego towaru.

Oczywiście większość firm, aby przyciągnąć klientów, bez problemów daje możliwość zwrotu i oddaje pieniądze za zakup. Zazwyczaj przy kasie jesteśmy o tym informowani, w innym przypadku warto zapytać o parę kwestii:

Od odpowiedzi sprzedawcy zależeć może nasza decyzja zakupowa. Zazwyczaj chętniej kupujemy produkty, który łatwiej jest oddać lub wymienić, dlatego polityka firm jest w tym zakresie elastyczna, dzięki czemu klienci zyskują większą swobodę w dokonywaniu zakupów.

Ochrona klientów kupujących on-line lub poza sklepem

Rynek e-zakupów gwałtownie wzrasta od kilku lat, więc od 2015 roku zmieniło się prawo konsumenckie odnośnie możliwości zwrotu towarów zakupionych przez internet lub poza siedzibą sklepu, np. na organizowanych w tym celu promocjach czy przez akwizytora. Konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni, nawet bez podawania przyczyny. W ten sposób klienci zyskali pewniejszą gwarancję i zabezpieczenie podczas dokonywania zakupów bez możliwości fizycznego sprawdzenia towarów. Obecne prawo chroni także osoby, które mogły zostać nakłonione do zakupu, nie mając czasu na przemyślenie swojej decyzji.


Fot. Plakat podsumowujący prawa konsumenta związane ze zwrotem towarów stworzony w ramach kampanii edukacyjnej pod hasłem „Masz prawo” przez Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie.

Przeczytaj także: