Konsumenckie wiem jak

Presja konsumpcyjna od najmłodszych lat

fot. Fotolia

Dla młodych ludzi fakt bycia akceptowanym jest najważniejszy. To dlatego przekaz reklamowy jest tak skonstruowany, aby przekonywać: jeżeli chcesz być lubianym to potrzeba ci nowej koszulki, fajnego telefonu, a może i odpowiedniego, modnego miejsca wypoczynku. Kiedy dzieci idą do znajomych rówieśników to pierwsze pytanie, z jakim się spotykają, brzmi: „Czy masz coś nowego?”. Jeśli mają, mogą usłyszeć okrzyk „Jakie to fajne!”, „super!”... 

Czytaj więcej...

Konsumpcja jako nadawanie sensu w życiu?

fot. Fotolia

Konsumpcja obecna jest w wielu aspektach naszego życia. Rozmowy prowadzone w rodzinie dotyczą coraz częściej chęci posiadania czegoś na własność, kupienia czegoś nowego. Pojawiają się oczywiście problemy, bowiem nie wszystkie życzenia mogą zostać od razu zrealizowane. Pojawia się silne pragnienie, które może być zaspokojone tylko poprzez zakup. 

Czytaj więcej...

Reklama a zadłużenie

fot. Fotolia

Młodzież coraz szybciej zadłuża się (albo powiększa zadłużenie rodziców). Już dzieci zadłużają się z powodu używania komórki. Operatorzy walczą o najmłodszych użytkowników telefonów komórkowych. Jest przecież o co się bić. Telefony komórkowe stały się obecnie przedmiotem codziennego użytku, również dla dzieci. 

Czytaj więcej...

Konsumpcja jako przygoda

fot. Fotolia

Presja konsumpcyjna jest wywierana na dzieci i młodzież. Rocznie wydaje się około 30 miliardów euro na reklamy. Rozwija się rynek czasopism młodzieżowych, w podtekście można powiedzieć „witaj grupo docelowa”. Spece od marketingu mają być jak iskry, od których rozpoczyna się wielki ogień. Kluczem do rozpalenia ognia jest wiedza, gdzie zapalić zapałkę.

Czytaj więcej...

Trochę o psychologii reklamy

fot. Fotolia

Markę produktu wiąże się z aktualnymi wydarzeniami. Kampania reklamowa zaczęła wykorzystywać skandal. Sprzedaż dokonuje się poprzez argument negatywny (np. kampania Heyah). Najłatwiej reklamie jest dotrzeć do sfery poznawczej. Ciągle są prowadzone badania, jak dotrzeć do sfery emocji, jak dotrzeć do serca.

Czytaj więcej...

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna