Konsumenckie wiem jak

O wakacyjne długi zadbaj zaraz po powrocie

fot. Fotolia

Oj, jakie piękne mieliśmy wakacje. Nasze biuro nie zbankrutowało, wszystko było jak w ofercie i te piękne wspomnienia... A ile zakupów zrobiliśmy... Piękne wspomnienia zazwyczaj zapominamy, gdy przychodzi do zapłaty za wakacyjne długi. W końcu gotówka nam się szybko skończyła i płaciliśmy za przyjemności kartą kredytową. A płacenie kartą złotową za granicą wcale nie potania nam wyjazdu.

Czytaj więcej...

Dziś Dzień bez Długów - niestety to święto nielicznych

fot. Fotolia

Przypadający na 17 listopada Dzień bez Długów świętuje zdecydowana mniejszość Polaków. W samych bankach różnego rodzaju zobowiązania ma lub miało prawie 25 mln osób – wynika z danych Biura Informacji Kredytowej. Wciąż jednak co czwarty dorosły Polak zarzeka się, że nic nie przekona go do pożyczenia pieniędzy.

Czytaj więcej...

Przegląd zadłużenia, czyli raty należy spłacać!

fot. Fotolia

Spłacaj raty i reguluj należności terminowo. Pamiętaj, że liczy się dzień, w którym pieniądze znajdą się na koncie w banku, a nie data zlecenia przelewu. Spóźnienie się z dokonaniem spłaty może oznaczać naliczenie karnych odsetek – dokonuj płatności z bezpiecznym wyprzedzeniem. Dotyczy to zwłaszcza spłaty zadłużenia na kartach kredytowych, o czym wiele osób niestety zapomina. 

Czytaj więcej...

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna