Konsumenckie wiem jak

Przekonujemy się do e-bankowości mobilnej

fot. Fotolia

Według badania TNS Mobile Life 2013 już około 6-7 milionów Polaków ma smartfony (z tej grupy jeszcze 13% o tym nie wie). Urządzenia, które nosimy w kieszeniach potrafią niekiedy znacznie więcej, niż stacjonarne komputery, przy których zasiadamy. Dzięki najnowszym technologiom oraz zaprojektowanym z myślą o konsumentach różnych usług aplikacjach, stają się naszym nieodłącznym towarzyszem, także w podróżach po świecie finansów.

Czytaj więcej...

Co warty jest pieniądz alternatywny?

fot. Fotolia

Z historii wiemy, że pieniądz w społecznościach ludzi może występować w różnej postaci. Dzisiaj pieniądz utożsamiamy najczęściej z banknotami i monetami, ale musimy mieć świadomość, że w historii cywilizacji człowieka pieniądzem były także muszelki, kamienne płytki, korale, skóry dzikich zwierząt, grudki złota i srebra. Pieniądzem może być bowiem wszystko, co ludzie w danej społeczności uznają za powszechnie akceptowany środek płatniczy.

Czytaj więcej...

Assistance znaczy pomoc

fot. Fotolia

Mimo rosnącej popularności tej formy ubezpieczeń, jeszcze zdecydowana większość Polaków nie wie, że może skorzystać z różnych form ubezpieczeń, które oferują pomoc specjalistów w sytuacji różnego typu zdarzeń, wobec których bywamy bezradni.

Czytaj więcej...

Na bank możemy się skarżyć

fot. Fotolia

Ochrona konsumentów obejmuje wszystkie segmenty rynku, także finansowy. Konsumenci finansowi mogą i powinni walczyć o swoje prawa także w relacji do banków i ubezpieczycieli. W warunkach ostrej walki konkurencyjnej stosunkowo łatwo o pomyłkę lub nierzetlną informację – wciąż jeszcze zbyt wiele instytucji myśli o „łapaniu“ klientów (w sieci), a nie o partnerskiej i długofalowej współpracy.

Czytaj więcej...

Mobilna rewolucja a płacenie za zakupy

Jesteśmy świadkami dynamicznych zmian na rynku płatności. Jeszcze dwie dekady temu podstawą rozliczeń był przelew bankowy zlecany w oddziale banku, gotówka lub czek. Dziś – dominują przelewy internetowe lub przelewy dokonywane za pomocą urządzeń mobilnych, nowoczesnych telefonów komórkowych (smartfonów) czy nawet specjalnych naklejek, które uruchamiają płatność po zbliżeniu do terminala.

Czytaj więcej...

Zapisz się na newsletter

captcha 
 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zanim cokolwiek podpiszesz...

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna