Konsumenckie wiem jak

WIEM WIĘCEJ

NIe podawaj hasła do konta bankowego

fot. Fotolia

Wielu Polaków nie korzysta z bankowości elektronicznej z obawy o bezpieczeństwo swoich pieniędzy. Tymczasem bankowe systemy są bardzo dobrze zabezpieczone. Kradzieże zdarzają się prawie wyłącznie wtedy, gdy właściciel konta nieświadomie poda przestępcom hasła dostępu. Expander radzi jak nie dać się nabrać na sztuczki internetowych przestępców.

Coraz więcej Polaków korzysta z bankowości internetowej. Dzięki niej nie musimy tracić czasu na wizyty w bankowym oddziale. Dodatkowo dyspozycje (np. przelewy) zlecane w Internecie są tańsze niż wykonywane przez pracownika. W rezultacie w naszym kraju już 16,8 mln (dane ZBP za II kw. 2011 r.) klientów indywidualnych ma podpisaną umowę umożliwiającą korzystanie z bankowości internetowej. Nie wszyscy jednak z tej możliwości korzystają. Aktywnych użytkowników jest bowiem ok. 10 mln.

Część klientów banków nie korzysta z bankowości elektronicznej mimo, że mają taką możliwość. Nierzadko obawiają się bowiem, że haker włamie się do ich konta i ukradnie pieniądze. Expander uspakaja jednak, że bankowe systemy są bardzo dobrze zabezpieczone. Jeśli zdarzają się kradzieże, to z reguły udają się one ponieważ złodziejom nieświadomie pomógł właściciel konta.

Internet siteJeśli nie chcemy dać się okraść to powinniśmy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Przede wszystkim należy być bardzo ostrożnym jeśli otrzymamy od banku emaila z prośbą o podanie swoich danych, haseł czy też o zalogowanie się do systemu. Takie wiadomości pochodzą od przestępców podszywających się pod bank. Banki drogą emailową wysyłają zwykle jedynie materiały reklamowe.

Łatwo jednak dać się oszukać, gdyż fałszywy email do złudzenia przypomina wiadomość od banku. Dodatkowo link z takiej wiadomości często prowadzi do strony logowania, która wygląda identycznie jak bankowa. Jeśli wprowadzimy na swój login i hasło to trafią one do przestępców.

Logi i hasło to jednak za mało, aby ukraść pieniądze z konta internetowego. Przestępcy potrzebują również haseł jednorazowych do potwierdzenia operacji. Warto więc pamiętać, że jeśli zostaniemy poproszeni o podanie haseł jednorazowych w sytuacji, gdy nie zlecamy żadnych operacji, to oznacza, że ktoś próbuje nas okraść.

(Źródło: PR News, Expander, Jarosław Sadowski)

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna