Konsumenckie wiem jak

WIEM WIĘCEJ

Płacenie przez zbliżenie

Co trzecia karta płatnicza znajdująca się w naszych porfelach pozwala już na dokonywanie płatności przez zbliżenie jej do terminala. Karta z funkcjonalnością zbliżeniową umożliwia więc nowy sposób zapłaty za codzienne zakupy, ale tylko o niskiej wartości (do 50 złotych). Operacja zajmuje nie więcej niż ułamek sekundy. Konsumenci jednak zadają sobie pytanie, czy jest to bezpieczna transakcja.

W połowie 2012 r. liczba kart zbliżeniowych w portfelach polskich konsumentów wyniosła ok. 11,36 mln – wynika z danych Open Finance pochodzących z 21 banków komercyjnych na 24, które wydają tego typu nośniki (liczby wydanych kart nie podały: Credit Agricole, Invest Bank oraz Polbank). 84% z nich to karty debetowe, którymi najczęściej posługujemy się na zakupach, ok. 10% to karty kredytowe.

Jeśli chodzi o podział na organizacje płatnicze, są to głównie karty Visa (55%) i Mastercard (45%). Co ciekawe, system płatności PayPass upowszechniany przez Mastercard pozwala płacić zbliżeniowo za transakcje także powyżej 50 złotych – wówczas konsument musi jednak podać numer PIN. Takich możliwości nie dają karty Visa, w przypadku których płacąc więcej niż 50 złotych  musimy umieścić kartę w terminalu. Opisana różnica jest niezwykle istotna. Otóż oznacza, że instrumenty płatnicze Mastercard z taką funkcjonalnością nie muszą mieć kształtu plastikowej karty. Możemy nosić na przykład breloczek czy zegarek umożliwiający dokonywanie płatności przez zbliżenie. Może to być też „tylko“ naklejka. W pierwszej połowie br. Na rynku było już prawie 86 tys. takich „gadżetów“ służących do płacenia za zakupy.

Taka technologiczna zmiana budzi jeszcze niepokój wśród konsumentów i nie wszyscy są zwolennikami takich narzędzi płatniczych. Jedni konsumenci obawiają się o możliwość wykorzystania technologii zbliżeniowej do sklonowania danych z ich karty, inni zaś wyrażają zaniepokojenie związane z ewentualną utratą karty. Banki mające w ofercie karty zbliżeniowe wyjaśniają, że płatności kartą zbliżeniową są równie bezpieczne, jak każdą inną kartą płatniczą:

  1. karty zbliżeniowe mają mikroprocesor, który uniemożliwia przechwycenie danych z karty;
  2. karty podczas płatności nie oddajesz sprzedawcy, masz ją cały czas przy sobie, zaś karta uaktytwnia się tylko w pobliżu terminala, gdy odpowiednie polecenie wyda mu kasjer;
  3. bank dla większego bezpieczeństwa „prosi” o podanie kodu PIN dla losowo wybranych transakcji zbliżeniowych;
  4. bank monitoruje Twoje transakcje i w przypadku nietypowego wzrostu ich liczby skontaktuje się z Tobą;
  5. jeśli zagubisz kartę lub zostanie skradziona pamiętaj, by niezwłocznie powiadomić Bank;
  6. nie zaszkodzi dodatkowo ubezpieczyć kartę.

„Szczęśliwy znalazca” karty bezstykowej raczej nie może liczyć na wiele – zwykle przy czwartej-piątej transakcji (a czasem i wcześniej) zostanie poproszony o podanie kodu PIN.

Z danych Visa wynika, że popularność kart zbliżeniowych szybko rośnie i coraz częściej zastępują nam one gotówkę w portfelu przy transakcjach o niskiej wartości. „Realizowanie w Polsce już ponad jednej transakcji zbliżeniowej Visa na sekundę potwierdza, że polscy konsumenci szybko przekonują się do tego nowoczesnego sposobu płacenia, co dobrze rokuje zastępowaniu gotówki w segmencie płatności o niskiej wartości, gdzie do tej pory królowała ona niepodzielnie.“ – stwierdził Jakub Kiwior, dyrektor Visa Europe w Polsce.

Upowszechnienie płatności zbliżeniowych jest częścią realizowanej przez organizację Visa Europe wizji przyszłości płatności (Visa’s Future of Payments), która ma na celu tworzenie konsumentom jak najlepszych warunków dla płatności elektronicznych z użyciem dowolnego urządzenia. Visa Europe przewiduje, że w 2020 r. ponad połowa wszystkich transakcji Visa będzie dokonywana z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.   

(źródło: Open Finance, Message House, opr. własne)

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna