Konsumenckie wiem jak

Płacisz kartą? Poznaj procedurę chargeback

Choć korzystamy chętnie z nowoczesnych narzędzi płatnicznych – kart płatniczych – nie zawsze jesteśmy świadomi, jakie możliwości daje nam ten instrument. Otóż, jeśli zapłacimy kartą na przykład za wycieczkę zagraniczną w biurze podróży, a to nie wywiąże się z zobowiązań, nie musimy domagać się zwrotu pieniędzy bezpośrednio od biura. Możemy posłużyć się tzw. procedurą Chargeback przewidzianą w regulaminach organizacji Visa i Mastercard.

Czytaj więcej...

45. urodziny bankomatu. Sto lat!

27 czerwca, 45 lat temu w Londynie po raz pierwszy wypłacono pieniądze z bankomatu. Obecnie trudno wyobrazić sobie życie bez tych maszyn. Czy ktoś jeszcze pamięta, że kiedyś chodziło się do banku, aby wypłacić pieniądze w okienku? Dziś posiadacze kart płatniczych w Polsce mogą korzystać z sieci ponad 17 tys. bankomatów.

Czytaj więcej...

Bezpieczne logowanie się do konta online

W świecie, w którym coraz częściej korzystamy z internetu w codziennych sytuacjach konsumenckich, szczególne znaczenie ma zachowanie bezpieczeństwa przy korzystaniu z elektronicznych form dostępu do naszych pieniędzy. Media pełne są doniesień o kradzieżach, w których nie ginie już gotówka w portfelu, lecz nasze pieniądze znajdujące się na koncie banku. Nie oznacza to, że systemy informatyczne banków są słabo zabezpieczone – raczej posiadacz konta zaniedbał bezpieczeństwo przy logowaniu się do swoich środków przez internet.

Czytaj więcej...

NIe podawaj hasła do konta bankowego

fot. Fotolia

Wielu Polaków nie korzysta z bankowości elektronicznej z obawy o bezpieczeństwo swoich pieniędzy. Tymczasem bankowe systemy są bardzo dobrze zabezpieczone. Kradzieże zdarzają się prawie wyłącznie wtedy, gdy właściciel konta nieświadomie poda przestępcom hasła dostępu. Expander radzi jak nie dać się nabrać na sztuczki internetowych przestępców.

Czytaj więcej...

W których bankach najbezpieczniej trzymać oszczędności?

Depozyty bankowe składane w polskich bankach są ubezpieczone na wypadek bankructwa banku, co zdarza się niezwykle rzadko (w Polsce po 1989 r. tylko jeden bank lokalny zbankrutował). Ubezpieczycielem jest Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG), który w przypadku, gdy bank nie jest w stanie oddać zdeponowanych pieniędzy zwraca je za niego.

Czytaj więcej...

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna