Konsumenckie wiem jak

WYBIERAM

Nie przepłacaj za ubezpieczenie samochodu

Ubezpieczenia zazwyczaj są dobrowolne, jednak część z nich uznana została za obowiązkowe, ze względu na wyższą częstotliwość występowania ryzyka i chęć zapewnienia ochrony wszystkim poszkodowanym wskutek nieszczęśliwych wypadków. Do tych ostatnich należy na przykład ubezpieczenie komunikacyjne od odpowiedzialności cywilnej (OC), które musi wykupić i odnawiać co roku każdy właściciel pojazdu.

Ubezpieczenie samochodu to w zasadzie wydatek sztywny w domowym budżecie. Jeśli chcemy jeździć samochodem, musimy je obowiązkowo wykupić. Zazwyczaj czynimy to w ostatniej chwili przed upływem terminu ubezpieczenia, a to sprawia, że wydajemy na ubezpieczenie więcej, niż moglibyśmy. Doradcy CUK Centrum Ubezpieczeń Komunikacyjnych wskazują na pięć typowych błędów, wskutek których przepłacamy za polisę OC.

Błąd pierwszy: OC jest obowiązkowe i wszędzie kosztuje tyle samo, więc nie będę tracił czasu na analizowanie ofert.

Pamiętajmy, że towarzystwa ubezpieczeniowe stosują różne zniżki i zwyżki. Cena na ten sam pojazd ubezpieczany w tym samym mieście może w kilku towarzystwach różnić się nawet o kilkaset złotych! Na przykład za Forda Focusa 1.6, z 2006 roku, w Toruniu 37-letni właściciel, który prawo jazdy ma od 8 lat i 60% zniżki za bezszkodową jazdę może zapłacić aż 799 zł! Jeśli zgłosi się do doradcy to za ubezpieczenie tego auta jego portfel uszczupli się tylko o 389 zł. Różnica 410 zł! Jakby tego było mało, nawet jeśli cena jest podobna, to oferty mogą różnić się bezpłatnymi dodatkami np. ubezpieczeniem assistance.

Błąd drugi: kolega tanio ubezpieczył w tym towarzystwie, więc ja też tam pójdę

Elementów wpływających na cenę jest bardzo wiele (np. pojemność silnika, lata bezszkodowej jazdy, osobiste relacje, itp.), z pewnością nie należy do nich jednak opinia członka rodziny.

Błąd trzeci: zapisy w umowie są zbyt skomplikowane, szkoda mi czasu na analizowanie

Ale to nie jest powód, aby nie zmieniać ubezpieczyciela. Rzeczywiście niektóre zapisy ustawy regulującej polisy OC bywają skomplikowane i są obszerne. Kto jednak powiedział, że sami musimy znać się na wszystkim? Jeśli tego nie wiemy, lepiej zapytać fachowca. Rozmawiajmy, bo może się okazać, że tracimy zbyt wiele.

Błąd czwarty: ubezpieczam się od wielu lat, więc wiem wszystko na ten temat

Zawsze warto porównywać oferty. Co roku mamy nowe ceny, nowe sposoby wyliczania składki, a więc i nowe oferty. Konkurencja na rynku jest ogromna, więc warto sprawdzić, jaki będzie koszt w innym towarzystwie. To nic nie kosztuje!

Błąd piąty: Przyjmuję pierwszą lepszą ofertę proponowaną np. przez telefon

Tu cię zaskoczyli. Zadzwonili nie umówieni i wydawało ci się, że to świetna oferta? Część firm działa z zaskoczenia w oparciu o sprzedaż telefoniczną. Wiedząc, że wkrótce kończy się nam ubezpieczenie, starają się w rozmowie telefonicznej sprzedać nam polisę, pozbawiając nas możliwości porównania. Taka oferta z pewnością nie będzie najlepsza.

Różnice w cenach polis są bardzo duże. Mamy też duże możliwości wyboru, o czym poinformuje nas każdy doradca ubezpieczeniowy. Wystarczy, że będziemy chcieli porozmawiać.

(źródło: CUK Ubezpieczenia, opr. własne)

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna