Konsumenckie wiem jak

WYBIERAM

O pułapkach zadłużenia

Z każdej strony konsumenci są „atakowani“ reklamami i promocjami. Korzystaj! Tanio, taniej, najtaniej! Taaaka oferta! Każdy z nas potrzebuje oczywiście od czasu do czasu „zaszaleć“ na zakupach, źle jednak, jesli to odbija się potem na sytuacji domowego budżetu. To właśnie w okresie promocji i wyprzedaży (czyli zintensyfikowanej kampanii reklamowej producentów) często wykazujemy się brakiem umiejętności gospodarowania środkami finansowymi i niedostateczną wiedzą na temat oszczędzania.

Gdybyśmy mogli, pewnie wydawalibyśmy pieniądze cały czas. Niestety kłopot w tym, że wiele osób wydaje je także wtedy, gdy nie posiada oszczędności. Dopóki dochody i wydatki równoważą się, słabość ta jest jeszcze pod kontrolą. Ale kłopot pojawia się, gdy przestajemy spłacać zadłużenie w uzgodnionych terminach, ponieważ nie starcza na wszystko środków w domowym budżecie. Małą też stosunkowo mamy świadomość tego, że każdemu mogą się zdarzyć jakieś nieprzewidziane sytuacje życiowe, jak np. utrata pracy, poważne kłopoty ze zdrowiem, wzrost stałych kosztów utrzymania mieszkania.

W takich sytuacjach często zaczyna się gorączkowe poszukiwanie gotówki. Pół biedy, jeśli mamy różne rezerwy majątkowe i możemy je spieniężyć. Ale niestety zbyt wiele osób, aby uzupełnić niedobory gotówki, sięga po „szybkie“ produkty pożyczkowe i kredytowe z ogłoszeń na słupach, tablicach, w internecie czy telefonie komórkowym. Bardzo łatwo wówczas wpaść - niepostrzeżenie - w pętlę zadłużenia.

Może się tak zdarzyć nawet przy niewielkim długu w ramach karty kredytowej czy pożyczki ratalnej. Dzieje się tak dlatego, że bardzo często bagatelizujemy te pierwsze symptomy problemów finansowych i nie dokonujemy poważnej reformy domowych wydatków. Jeśli nadal utrzymamy nasze nawyki zakupowe, nie ograniczymy wydatków i nie zaczniemy tworzyć rezerw finansowych, może się okazać, że po jednej pożyczce przyjdzie kolejna i jeszcze jedna, a wszystko to dlatego, że poprzednie nie starczyły na spłatę zobowiązań. Nasze długi najczęściej narastają w wyniku naszych zaniedbań lub braku naszej odpowiedzialności za ich uregulowanie. Czy to poważny problem polskich konsumentów? Wydaje się, że tak. Z danych BIG InfoMonitor wynika, że we wrześniu 2012 r. wszystkie zaległości finansowe Polaków wyniosły aż 38,52 mld zł. To oznacza, że na każdego z Polaków przypada około 1000 złotych długu.

Analitycy BIG Info Monitor przestrzegają przed działaniami, wskutek których najłatwiej można wpaść w pułapkę zadłużenia:

  • Nieprzemyślane zakupy duże i małe – na przykład kupujemy niepotrzebne urządzenia RTV czy AGD, ubrania, wydajemy na przyjemności nie myśląc o budżecie domowym.
  • Wysoka bieżąca konsumpcja - wydajemy dochody na bieżąco, nie oszczędzamy, nie myślimy o przyszłości i zapewnieniu sobie względnego bezpieczeństwa finansowego.
  • Nieterminowe spłacanie zobowiązań – świadomie „zapominamy“ zapłacić za czynsz, telefon, czy kablówkę.
  • Nieumiejętnie posługiwanie się kartami płatniczymi (kredytowymi, debetowymi) – prowadzące do przekroczenia okresu bezodsetkowego, ponoszenia dodatkowych kosztów wypłat z bankomatów, brak regularnej kontroli salda konta.
  • Życie na kredyt – zbyt chętnie korzystamy z kredytów gotówkowych i samochodowych nie próbując odkładać na większe zakupy lub kupując wszystko na raty.
  • Spirala zadłużenia – gdy a spłatę starych długów zaciągamy kolejne kredyty, powiększając nasz stan zadłużenia.

Tak więc, zanim teraz cokolwiek wydasz, sprawdź dobrze, czy możesz sobie na to pozwolić.

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna