KUPUJĘ

Coraz chętniej kupujemy w internecie

fot. Fotolia

Polacy mają dostęp do coraz szerszej oferty zakupowej, co wynika także z dynamicznego rozwoju polskich sklepów internetowych oraz możliwości korzystania z takich sklepów praktycznie na całym świecie. PayU, dostawca płatności online, przeprowadził badania konsumentów na temat produktów, które kupujemy w sklepach tradycyjnych, a za które coraz częściej decydujemy się płacić w internecie kartami płatniczymi czy przelewami.

Z badań przeprowadzonych przez PayU wynika, 75% biorących udział w badaniu najczęściej poszukuje w Internecie prezentów lub gadżetów i gier komputerowych. Produktami, które lubimy i wolimy kupować przez Internet są także książki, filmy i muzyka, sprzęt komputerowy, sprzęt RTV/AGD, sprzęt sportowy oraz telefony komórkowe. Jak te preferencje przekładają się na zakupy? W 2012 r. internetowi konsumenci najczęściej kupowali gry komputerowe (dla 55% kupujących jest jedyny sposób nabycia tego rodzaju produktów), sprzęt komputerowy (44%), filmy i muzykę (42%) oraz książki (40%). Popularność tych zakupów może wynikać m.in. z tego, że ceny w sklepach internetowych są w przypadku tych towarów atrakcyjniejsze niż w tradycyjnych sklepach.

Z drugiej strony tradycyjnym sklepom raczej nie grozi na razie upadek. Na liście produktów, które zdecydowanie chętniej kupilibyśmy w sklepach osiedlowych, marketach czy też galeriach handlowych znajdują się przede wszystkim artykuły spożywcze - żywność tradycyjna oraz delikatesy spożywcze (95% badanych), a także chemia gospodarcza i kosmetyki (73%), rośliny i artykuły ogrodnicze (72%) oraz meble (68%).

Kupowanie przez internet okazuje się bardzo wygodne dla konsumentów, zwłaszcza w dużych miastach, stąd w przyszłości lista produktów kupowanych w sieci może się zdaniem ekspertów PayU rozszerzyć.

Celem badania było również porównanie najpopularniejszych metod płatności. Według danych PayU za zakupy w sieci najczęściej płacimy e-przelewem dokonywanym za pośrednictwem operatora płatności.

„Z e-przelewów, czyli szybkich przelewów realizowanych online, korzystało w ciągu ostatniego roku aż 89% badanych. Co więcej, aż 6 na 10 osób zadeklarowało jednocześnie, że korzysta z tej metody płatności zawsze, gdy tylko jest ona dostępna.“ - mówi Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU SA.

Na kolejnych miejscach są: przelew bankowy samodzielnie wykonywany przez serwis transakcyjny banku (85%), płatność za pobraniem u kuriera (65%), listonosza lub na poczcie (44%). Odbiór osobisty wraz z zapłatą ceny w punkcie obsługi klienta cieszy się już mniejszym zainteresowaniem – skorzystało z niego około 40% kupujących. Tyle samo dokonuje płatności korzystając z kart płatnicznych.

Co jeszcze jest ważne dla e-kupujących? Dla blisko połowy respondentów bezpieczeństwo transakcji, dla około 20% - wygoda oraz szybkość transakcji. Mniej istotne elementy finalizowania transakcji to brak dodatkowych opłat oraz możliwość sprawdzenia historii transakcji na każdym jej etapie.

Z kolei w przypadku tradycyjnych sklepów, prawie wszyscy badani (99%) płacą gotówką lub kartą płatniczą (90%). Innowacyjne rozwiązania jeszcze nie przyjęły się u konsumentów – tylko 3,4% stosuje nowy typ karty płatniczej w formie naklejki np. na telefonie, jeszcze mniej – 1,5% -  z usługi MyWallet udostępnianej w Polsce przez T-Mobile.

Badanie zostało zrealizowane w marcu 2013 r. metodą CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview – wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony internetowej) na zlecenie PayU SA, na grupie ponad 1000 użytkowników serwisu Allegro.