MAM PRAWO

Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji?

fot. Fotolia

Jeżeli chcesz złożyć reklamację, w pierwszej instancji powinieneś zawsze zwrócić się z tym do samego sprzedawcy. Jeśli reklamacja nie przyniesie pożądanego rezultatu, np. wymiany wadliwego produktu, możemy odwołać się szczebel wyżej, np. sprawdzić, czy sprzedawca jest członkiem stowarzyszenia branżowego (przynależność jest dobrowolna). Jeśli jest, możemy zwrócić się ze swoim problemem do takiego stowarzyszenia.

Stowarzyszenia reprezentują interesy swoich członków, aby zapewnić przestrzeganie określonych standardów zawodowych. Powinny one traktować skargi na swoich członków bardzo poważnie i stosować wobec Klienta Regulamin Postępowania.

Regulamin postępowania powinien gwarantować konsumentowi:

Stowarzyszenia branżowe nie mogą zmusić sprzedawcy do uznania i pozytywnego załatwienia reklamacji, jednak mogą wykluczyć nieuczciwego sprzedawcę ze stowarzyszenia.

W Polsce taki sposób reklamacji nie jest jeszcze rozpowszechniony, choć istnieją tego typu stowarzyszenia, np. Związek Rzemiosła Polskiego (najstarsza organizacja pracodawców), Polska Izba Turystyki (organizacja pozarządowa podmioty gospodarcze branży turystycznej).

Wiele informacji na temat reklamacji zawiera serwis Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) - zobacz tu. Można tam znaleźć nie tylko podstawowe informacje na temat mechanizmu reklamacji, ale i jednostkowe rozstrzygnięcia, które pozwolą nam zorientować się, jaką drogę dochodzenia swoich praw wybrać, gdy sprzedawca nie chce zdecydować się na rozstrzygnięcie polubowne. Na stronie UOKiK znajdziemy również wskazówki, gdzie szukać informacji i bezpłatnych porad (infolinia 800 007 707, e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..