MAM PRAWO

Niedozwolone klauzule w obrocie towarowym: co to jest i jak je rozpoznać?

fot. Fotolia

Każdy regulamin powinien być sformułowany w sposób klarowny i jednoznaczny dla konsumenta. Zdarza się jednak, że trafiamy na zapisy, które są niejasne i mogą wprowadzać w błąd i działać na naszą niekorzyść. Warto sprawdzić, jakie klauzule są niedozwolone i świadczą o wyzysku kupującego.

Niedozwolone klauzule umowne to zapisy (przeważnie w regulaminach), które są niekorzystne dla konsumenta lub takie, które w sposób sprzeczny z obyczajami kształtują jego prawa i obowiązki rażąco naruszając jego interesy. Konsumentów jako stronę słabszą i podatną na manipulacje chroni przed takimi klauzulami prawo. Aby pomóc konsumentowi w dochodzeniu swoich praw powstał katalog przykładowych postanowień, które uznaje się za niedozwolone. Są to tylko niektóre przykłady – szerszą listę można znaleźć na stronie UOKiK na tzw. liście czarnej (art. 3851 § 3 K.c.) lub liście szarej (art. 3853 § 1 K.c).

Zgodnie z przepisami prawa w razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi postanowieniami umownymi są te, które w szczególności:

Podobne zapisy (tutaj mamy tylko przykłady – inne zapisy, których nie ma w katalogu również mogą zostać uznane za niedozwolone) w naszej umowie sprzedaży konsumenckiej, wskazujące na nieekwiwalentność świadczeń czy wyzysk, podlegają kontroli sądowej i UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Może się zdarzyć, że sąd uchyli taką klauzulę lub orzeknie nieważność umowy. Wówczas taka klauzula już nas nie obowiązuje.