MAM PRAWO

Zwrot towarów zakupionych przez internet

fot. Fotolia

Coraz częściej i chętniej kupujemy przez internet. Według Raportu E-zakupy 2015 znacząco wzrosła grupa osób, które na e-zakupy wybierają się kilka razy w miesiącu (z 24% dwa lata temu do 32% obecnie). Jeśli dodamy do tego 7% osób, które w sieci kupują nawet kilka razy w tygodniu, możemy stwierdzić, że już co drugi Polak e-zakupy wybiera bardzo często.

Polscy internauci podczas zakupów w sieci zwracają uwagę przede wszystkim na cenę produktu (86%), ale również wiarygodność sklepu lub sprzedawcy (73%) i koszt dostawy (69%). Wciąż ważnymi kwestiami są także czas dostawy (45%), warunki płatności (41%), bądź zwrotu towaru/reklamacji (39%). Dlatego też rozwiązania prawne idą w ślad za szybkim rozwojem zakupów przez internet. Po 25 grudnia 2014 r. zmieniły się przepisy dotyczące zwrotów towaru i odstąpienie od umowy zawartej na odległość. Przepisy zostały dostosowane do regulacji obowiązujących w krajach UE.

Zachęcamy do obejrzenia prezentacji, która zawiera informacje o prawach konsumentów do odstąpienia od umowy przy zakupach przez internet bez podawania przyczyny. Wymienia formę i terminy, jakie obowiązują kupujących, a także omawia pewne szczególne przypadki związane z kupowaniem przez internet treści cyfrowych.



Aby utrwalić wiedzę na temat zaprezentowanych treści, warto rozwiązać test i sprawdzić, ile wiesz na temat praw konsumenckich dotyczących odstąpienia od umowy i zwrotu towarów przy zakupach przez internet:



Materiał opracowany przez grupę Superbelfrzy RP we współpracy z Edunews.pl. Obie instytucje są partnerami platformy edukacji konsumenckiej Komisji Europejskiej - portalu ConsumerClassroom, która jest przeznaczona dla nauczycieli i uczniów w krajach UE: