Konsumenckie wiem jak

MATERIAŁY

Konsumpcja jako przygoda

fot. Fotolia

Presja konsumpcyjna jest wywierana na dzieci i młodzież. Rocznie wydaje się około 30 miliardów euro na reklamy. Rozwija się rynek czasopism młodzieżowych, w podtekście można powiedzieć „witaj grupo docelowa”. Spece od marketingu mają być jak iskry, od których rozpoczyna się wielki ogień. Kluczem do rozpalenia ognia jest wiedza, gdzie zapalić zapałkę.

Wyobraźmy sobie zachód słońca, na wzgórzu pojawia się jeździec, zjeżdża z góry, siada przy ognisku, wyjmuje papierosa i go zapala. Co przedstawia ten obraz? Czy twórca reklamy chce przekazać, ze tytoń jest wspaniały? Nie - chce pokazać, że za paleniem papierosów Marlboro stoi przygoda.

Jeżeli ten wizerunek się utrwali, to w realnym życiu będziemy szukać takich ludzi jacy są w reklamach i być może ich nie spotkamy. Specjaliści od reklam zalecają, aby do dzieci w reklamach zwracać się tak samo jak do dorosłych, bowiem niezależnie od tego ile dziecko ma lat, zawsze chce być starsze. Dlatego kieruje się przekaz reklamowy do dzieci o dwa lub trzy lata starszych niż grupa docelowa. Często w programach telewizyjnych występują dzieciaki, bo dzieciaki szybciej uwierzą dzieciakom niż dorosłym. Kupią grę jeśli ich rówieśnik powie „Ta jest niezła”.

Twórcy reklam chętnie angażują media zajmujące się wiadomościami i rozrywką. Jest to dla nich kluczowe pole, aby doprowadzić do „efektu kuchenkowego” lub „przerwowego”. Oznacza to, że treść programu jest na tyle prowokacyjna, że ludzie rozmawiają o nim następnego dnia w pracy w biurowej kuchni, przy kawie (albo w przypadku uczniów, na przerwach). Do takich programów możemy zaliczyć popularne, przebojowe programy, które oglądają miliony osób np. serial „M jak miłość”. 

Do tego należy tylko stworzyć odpowiednią reklamę. Można tu przytoczyć reklamy pojawiające się w Anglii. Reklama napojów owocowych Tango opierała się na podkreślaniu pobudzającego, intensywnie pomarańczowego smaku napoju. W filmach łysy, gruby mężczyzna pomalowany na pomarańczowo podkrada się do niczego niepodejrzewających ofiar. Klepie je w głowę  jednocześnie i oburącz, a hasło brzmi „Wiesz, kiedy ktoś wziął cię w Tango”. Reklamy spowodowały „efekt przerwy” w szkołach w Anglii, tysiące dzieciaków klepią się po głowach podczas przerw. Boli! Ale to nie szkodzi wynikom sprzedaży.

Reklama Martini mówi, że jest to nie tylko produkt dla „pięknych ludzi” (ironiczną nazwą „piękni ludzie” określa  się osoby ze świata mody, show-biznesu i podobnych środowisk), ale oferuje także nagrodę w postaci promocyjnej operacji plastycznej. Oczywiście jest to żart.

Reklama mówi, nie ma problemu, szczęście można kupić. Żyje się raz: teraz. Zawsze masz coś do kupienia i załatwienia. A my mamy tanie kredyty - podpowiadają banki i instytucje pożyczkowe na każdym kroku.

«Materiał opracowany na potrzeby programu W dorosłe życie bez długów Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży. Program dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego» 

 

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna