PROJEKTY

W dorosłe życie bez długów – IV edycja programu edukacji konsumentów finansowych

fot. Fotolia

W grudniu 2012 roku Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży rozpoczęła realizację czwartej edycji programu edukacji konsumentów finansowych „W dorosłe życie bez długów”. Program jest realizowany od października 2009 roku dzięki wsparciu finansowemu od Narodowego Banku Polskiego.

Głównym celem programu jest przygotowanie młodych ludzi w wieku 16-19 lat, uczniów zasadniczych szkół zawodowych i techników w Gdańsku, w Łodzi i w Warszawie do poruszania się w rzeczywistości gospodarczej, planowania finansowego oraz reagowania w korzystny sposób na informacje docierające do nich jako do konsumentów finansowych, poprzez rozwinięcie i wdrożenie nowoczesnego programu edukacyjnego w okresie od grudnia 2012 roku do września 2013 roku.

Podstawową ideą programu jest próba włączenia zajęć dotyczących edukacji finansowej do programu nauczania realizowanego w szkołach ponadgimnazjalnych. Całe zadanie będzie realizowane przez 39 nauczycieli, którzy w swoich szkołach przeprowadzą cykl 6 lekcji dotyczących poszczególnych zagadnień związanych z poruszaniem się młodych ludzi w świecie finansów jak np.: planowanie własnego budżetu, prawa konsumenta, psychologia reklamy, analiza ofert finansowych, analiza skutków własnych decyzji.

Głównym odbiorcą programu będzie 1 560 uczniów techników oraz szkół zawodowych w wieku 16-19 lat. Wielu z nich bezpośrednio po ukończeniu szkoły średniej wkracza na rynek pracy i zaczyna zarabiać pierwsze pieniądze lub też rozpoczyna studia, co wiąże się często z kredytami i dodatkowymi wydatkami. Z tych właśnie powodów młodzi ludzie powinni zostać wyposażeni w umiejętności pozwalające im sprawnie gospodarować finansami. Dzięki udziałowi w projekcie "W dorosłe życie bez długów" uczniowie będą potrafili przejść przez trudny okres rozpoczynania pracy zawodowej bez nadmiernych i niepotrzebnych zobowiązań finansowych.

Przygotowany przez ekspertów i edukatorów rynku finansowego projekt, umożliwia przekazanie młodzieży wiedzy o:

Cykl prowadzonych zajęć został podzielony na 6 modułów:

Moduł został przygotowany wokół praw konsumenta związanych z usługami finansowymi. Zawiera informacje dotyczące uprawnień klienta korzystającego z szeroko rozumianych usług bankowych oraz usług ubezpieczeniowych, jak również informacje o procedurach ochrony praw konsumentów i instytucjach pomagających konsumentom. Do scenariusza dołączona jest również lista instytucji, do których można się zgłosić w celu uzyskania pomocy, np. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Rzecznik Ochrony Konsumenta, Komisja Nadzoru Finansowego, Departament Ochrony Klienta przy Komisji Nadzoru Finansowego.

Kontakt: Arkadiusz Brzeziński, Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, tel. 22 826 10 16, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.