PROJEKTY

Finanse.mp3 - edukacja młodych konsumentów finansowych

fot. Fotolia

Finanse.mp3 - edukacja młodych konsumentów finansowych (maj-grudzień 2009). Celem tego pilotażowego projektu było podniesienie poziomu świadomości finansowej młodych konsumentów finansowych z warszawskich gimnazjów (wiek 13-15 lat) przy wykorzystaniu działań edukacyjnych prowadzonych w sieci Internetu i audycji radiowych.

Głównymi elementami projektu były: serwis internetowy zawierający materiały merytoryczne oraz akcja edukacyjna w szkołach połączona z konkursem dla uczniów. Realizacja projektu została podzielona na dwa etapy – w pierwszym opracowano materiały edukacyjne dla młodzieży mające formę poradnikową oraz zaprojektowano, a także uruchomiono, serwis internetowy (etap pierwszy). Głównym elementem drugiego etapu była akcja edukacyjna w warszawskich szkołach, w tym konkurs dla uczniów gimnazjów, a także organizacja finału projektu w formule spotkania z laureatami połączonego z wręczeniem nagród.

Finanse.mp3 cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem szkół – wzięło w nim udział 1221 uczniów klas I-III warszawskich gimnazjów. W trakcie spotkań i rozmów z nauczycielami, podkreślano potrzebę realizacji projektu uświadamiającego młodym ludziom tematykę finansów osobistych, ponieważ takich zajęć w szkołach brakuje. Liczba spotkań i lekcji z młodzieżą była ograniczona wyłącznie czasem, jaki organizatorzy mieli do dyspozycji w trakcie realizacji projektu. Gdyby było więcej czasu – liczba uczestników byłaby zdecydowanie wyższa, co świadczy o potrzebie kontynuacji projektu w jeszcze bardziej rozbudowanej formule.

W efekcie realizacji projektu młodzi ludzie uczestniczący w projekcie zaczęli zdawać sobie sprawę z tego, że niewiele wiedzą o finansach osobistych i potrzebują zdobyć więcej wiedzy na temat posługiwania się podstawowymi produktami finansowymi, aby być świadomymi konsumentami. Z rozmów z młodzieżą po lekcjach edukacyjnych można wnioskować, że cel został spełniony: nastąpiło podniesienie poziomu wiedzy uczniów warszawskich gimnazjów na temat finansów osobistych i zwiększenie umiejętności trafnej oceny sytuacji w obliczu transakcji finansowej, jak również zwiększenie świadomości na temat racjonalnych zachowań konsumenckich.

Projekt został zrealizowany przez Fundację Teraz Edukacja i dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy. Odbywał się pod patronatem Europejskiego Roku Kreatywności i Rozwoju.

Projekt został dofinansowany ze środków m. st. Warszawy