Konsumenckie wiem jak

Mobilna rewolucja a płacenie za zakupy

Jesteśmy świadkami dynamicznych zmian na rynku płatności. Jeszcze dwie dekady temu podstawą rozliczeń był przelew bankowy zlecany w oddziale banku, gotówka lub czek. Dziś – dominują przelewy internetowe lub przelewy dokonywane za pomocą urządzeń mobilnych, nowoczesnych telefonów komórkowych (smartfonów) czy nawet specjalnych naklejek, które uruchamiają płatność po zbliżeniu do terminala.

Czytaj więcej...

Konsumenci zbyt ufają instytucjom depozytowym

Czy konsumenci w Polsce sprawdzają instytucje, w których potem lokują swoje środki finansowe? Jak wynika z tegorocznych badań przeprowadzonych na zlecenie Komisji Nadzoru Finansowego przez TNS Pentor - Polacy ufają bankom, kasom pożyczkowym i innym instytucjom, które przyjmują ich depozyty pieniężne, nawet jeśli podmioty te nie podlegają nadzorowi państwa.

Czytaj więcej...

E-banking wśród polskich konsumentów coraz popularniejszy

Już 10,5 mln Polaków aktywnie korzysta z e-bankingu. Tylko w pierwszym kwartale br. przybyło 400 tys. nowych klientów aktywnie korzystających z bankowości elektronicznej. Ale to wciąż tylko ok. 60% wszystkich osób mających konta w banku. Czy pozostałym wciąż towarzyszą obawy związane z bezpieczeństwem transakcji?

Czytaj więcej...

I że nie opuszczę cię, Mój Banku, aż do śmierci?

Ciekawe wyniki badań konsumentów – okazuje się, że jesteśmy wyjątkowo lojalni wobec banków. Aż 88% klientów europejskich banków pytanych przez Komisję Europejską w specjalnym Eurobarometrze stwierdziło, że nie odczuwa potrzeby przeniesienia swoich oszczędności do innego banku, niż ten, z którego korzysta.

Czytaj więcej...

Płacenie przez zbliżenie

Co trzecia karta płatnicza znajdująca się w naszych porfelach pozwala już na dokonywanie płatności przez zbliżenie jej do terminala. Karta z funkcjonalnością zbliżeniową umożliwia więc nowy sposób zapłaty za codzienne zakupy, ale tylko o niskiej wartości (do 50 złotych). Operacja zajmuje nie więcej niż ułamek sekundy. Konsumenci jednak zadają sobie pytanie, czy jest to bezpieczna transakcja.

Czytaj więcej...

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna