AKTUALNOŚCI

W dorosłe życie bez długów - materiały dla nauczycieli

fot. Fotolia

Współcześnie coraz więcej dziedzin naszego życia dotkniętych jest próbą obudzenia w nas potrzeb zakupowych. Trzeba być wyjątkowo odpornym, aby nie ulec pokusom, które atakują nas z każdej strony. Młodzież w szkole nie jest przygotowana na presję konsumpcyjną i często jej ulega. Przygotowane w ramach programu "W dorosłe życie bez długów..." materiały dla nauczycieli mogą pomóc przeprowadzić zajęcia, podczas których zwrócimy uwagę na zagadnienia związane z reklamą i marketingiem, bardziej uświadomimy potrzeby konsumpcyjne i nauczymy, jak dokonywać wyborów.

Obecnie żyjemy w świecie zdominowanym przez konsumpcjonizm, czyli postawę polegającą na konsumpcji dóbr materialnych i usług w sposób nieuzasadniony naszymi prawdziwymi potrzebami. Przy obecnym poziomie zaawansowania technicznego i technologicznego nie jest problemem produkcja dóbr. Kłopotliwe staje się znalezienie nabywcy. Osiemdziesiąt procent ogłoszeń o pracę dotyczy ofert zatrudnienia na stanowiskach związanych z handlem. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku produktów finansowych. W każdej korporacji istnieje niewielka liczba osób zajmujących się kreowaniem nowych produktów, kilkaset razy więcej ludzi zatrudnionych jest w tzw. sprzedaży. Z uwagi na dużą nadprodukcję towarów i usług oraz nieustanną wojnę konkurencyjną działy marketingu prześcigają się w pomysłach, jak i w samych działaniach, mających za zadanie zwiększyć sprzedaż.

Jeszcze do niedawna dziecko oglądając w telewizji bajkę doświadczało spotkania z ulubionymi postaciami, które po wyłączeniu telewizora lub po wyjściu z kina żyły tylko w ich wyobraźni. W dniu dzisiejszym bajki są wręcz tworzone tak, aby powstała nowa moda. I tak po obejrzeniu Boba Budowniczego można od razu kupić komplet jego zabawkowych maszyn. Po spotkaniu z Królem Lwem jest okazja zabrać maskotki wiernie odzwierciedlające postaci, które występują w bajce. Kolekcje odzieżowe Spidermena, Batmana, Toy Story czy Hello Kitty można spotkać w każdej galerii handlowej. Jeżeli nie masz pomysłu na świąteczny prezent dla dziecka, to przeczytaj, co będzie grane w kinach, a na pewno odnajdziesz tam to, co będzie na reklamowym topie w okresie przedświątecznym. Dzieci żyją w cyklu pomiędzy Świętami Wielkanocnymi, Dniem Dziecka, Mikołajkami a Bożym Narodzeniem.

Pobierz materiały dla nauczycieli.

Program 'W dorosłe życie bez długów" Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży został dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego.