MATERIAŁY

Znikające pieniądze

fot. Fotolia

Pieniądze są tematem tabu. Zwykle się nie rozmawia o tym ile kto zarabia. Zazwyczaj nikt w pokoju nie wie, ile zarabia jego współtowarzysz. Jeden z Banków Niemieckich pokusił się o stworzenie programu, który nazwał psychologia pieniądza.

Ważne jest zmysłowe doświadczenie obcowania z pieniądzem. W jednym z uniwersytetów przeprowadzono eksperyment, w którym dano jednej grupie gotówkę 100$ drugiej plastikową kartę, na której było 100$. Obie grupy poszły robić zakupy. Okazało się, że w grupie posiadających żywą gotówkę spontaniczność kończyła się na 100$, w grupie posiadaczy kart na 200$. Kiedy kwota jest zdejmowana z konta to nie widać pieniędzy, są to jakieś liczby. Co to może znaczyć dla młodzieży, którą banki zachęcają do zakładania kart?

Kolejne zjawisko to stałe zlecenia na kartach opłaty za prąd, czynsz. Do stałych zleceń się przyzwyczajamy i nie dostrzegamy jak pieniądze znikają. Banki coraz częściej chcąc ułatwić operacje na koncie proponują produkty, które automatycznie zdejmowane są z konta.

Nie potrafimy poruszać się po rynku ubezpieczeniowym. Jest sporo firm, ale nie wiadomo kiedy warto jest się ubezpieczyć. Katastrofy i klęski powodziowe przypominają jak ważny dla budowania poczucia bezpieczeństwa jest to element życia. Młodzi w coraz większym stopniu z jednej strony będą otrzymywali ubezpieczenia w pakietach, które nie są im potrzebne. Z drugiej strony warto by wiedzieli jak mogą podnieść standard usług medycznych, jak zabezpieczyć się na wypadek utraty zdrowia lub uniknąć przykrych konsekwencji kradzieży.

We wszystkich trzech wymienionych przypadkach, suma naszych pieniędzy – w portfelu czy na koncie – kurczy się zbyt szybko. Tu właśnie pojawia się miejsce na edukację finansową i konsumencką. Musimy nauczyć się, jak liczyć pieniądze i jak je sensownie wydawać.

«Materiał opracowany na potrzeby programu W dorosłe życie bez długów Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży. Program dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego»