Konsumenckie wiem jak

AKTUALNOŚCI

Poradnik finansowy dla młodych konsumentów

[27.07.2009] Przejrzyj Twoje Finanse. Opublikowaliśmy w serwisie zbiór krótkich i przydatnych materiałów dotyczących najważniejszych aspektów zarządzania własnymi finansami. Przygotowane materiały powstały głównie z myślą o młodych osobach, które dopiero zdobywają cenną wiedzę finansową. Zapraszamy do lektury!

Tematyka serwisu podzielona została na kilkanaście działów, które dotyczą najważniejszych obszarów związanych z finansami osobistymi. W każdym z nich będzie można znaleźć cenne podpowiedzi: jak postępować, aby uniknąć kłopotów. Katalog tematów nie jest jeszcze zamknięty - redakcja serwisu będzie go poszerzać, próbując odpowiadać na ważne tematy, które będą zgłaszane przez czytelników serwisu.

W szczególności polecamy serwis młodym ludziom uczącym się w szkołach i na uczelniach. Ze względu na brak w systemie edukacji rozbudowanych zajęć poświęconych tematyce finansowej, będziemy chcieli wypełnić tę lukę w naszym serwisie.

Na poradnik składają się następujące działy:  

Codzienne decyzje - to dział zawierający podstawowe informacje konsumenckie oraz publikacje poświęcone kształtowaniu świadomości finansowej konsumentów.

Pieniądze, pieniądze - tu publikować będziemy informacje poświęcone badaniom z zakresu edukacji finansowej. Będziemy pokazywać, jak Polacy traktują pieniądze, co z nimi robią i w jaki sposób z nich korzystają. Wiele cennych informacji, które możesz odnieść także do siebie.

Grosz do grosza - to dział poświęcony oszczędzaniu. Wydaje nam się, że najważniejszy w całym serwisie, gdyż dzięki umiejętności oszczędzania możemy żyć pełniej i swobodniej, nie myśląc ciągle, czy nam starczy środków do jutra.

Mądre inwestycje - to z kolei kolejny ważny dział, w którym będziemy zwracać uwagę na mechanizmy inwestowania wolnych środków finansowych. Dzięki takim decyzjom najczęściej powiększamy nasz majątek i możliwości w życiu.

Kiedy warto pożyczać? - nie zawsze zadłużanie się jest niewskazane. Ale musimy być świadomi, kiedy warto to robić. Dlatego w tym dziale będziemy zajmować się tematami związanymi z kredytami i pożyczkami.

Twoje ryzyko - większość ubezpieczeń w życiu ma charakter dobrowolny. Tu pojawia się ryzyko, z którym musisz się zmierzyć. W tym dziale będziemy chcieli zajmować się tematyką ubezpieczeniową.

Myślenie o przyszłości - każdy z nas chciałby jednak dożyć późnego wieku. Z tym również wiąże się szereg decyzji finansowych, które będą mieć dla nas skutek na przyszłość. Dlatego tu zajmować się będziemy oszczędzaniem długoterminowym, z myślą o emeryturze.

Usługi finansowe - to tematyka dotycząca różnego typu produktów, które spotkacie w ofercie instytucji finansowych. Wiele z nich wymaga omówienia, ponieważ świadomy konsument finansowy to taki, który wie, jaką umowę podpisuje i jakie z niej wynikają konsekwencje dla jego portfela.

 

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna