Konsumenckie wiem jak

Wydajemy często niepotrzebnie

fot. Fotolia

Wiele osób ma problem z kontrolowaniem wydatków podczas zakupów. Z badań TNS Polska (2013) wynika, że 23% respondentów przyznało, że kupiło ostatnio za dużo dóbr, a niektóre z nich wcale nie były im potrzebne. Co gorsze, wielu z nas zapomina także, ile zapłaciliśmy za nieprzemyślane zakupy.

Czytaj więcej...

Kiedy sprzedawca sam do nas przychodzi

fot. Fotolia

Przeważnie nie lubimy akwizytorów zakłócających nasz spokój. Niektórzy wieszają już nawet ostrzeżenia, że wejście akwizytora na ich teren będzie równoznaczne z włamaniem. Bronimy się nieraz jak możemy, a i tak oni potrafią nas zaskoczyć na różne sposoby, zwykle w najmniej oczekiwanym momencie, proponując „ostatni egzemplarz“, „produkt, który wybrały już tysiące kobiet“ (lub mężczyzn), „cudowne i nie do zdarcia“ towary, które „powiem to Panu/Pani w zaufaniu“ „osobiście używa Y w serialu X.“

Czytaj więcej...

Nie przepłacaj za ubezpieczenie samochodu

Ubezpieczenia zazwyczaj są dobrowolne, jednak część z nich uznana została za obowiązkowe, ze względu na wyższą częstotliwość występowania ryzyka i chęć zapewnienia ochrony wszystkim poszkodowanym wskutek nieszczęśliwych wypadków. Do tych ostatnich należy na przykład ubezpieczenie komunikacyjne od odpowiedzialności cywilnej (OC), które musi wykupić i odnawiać co roku każdy właściciel pojazdu.

Czytaj więcej...

O pułapkach zadłużenia

Z każdej strony konsumenci są „atakowani“ reklamami i promocjami. Korzystaj! Tanio, taniej, najtaniej! Taaaka oferta! Każdy z nas potrzebuje oczywiście od czasu do czasu „zaszaleć“ na zakupach, źle jednak, jesli to odbija się potem na sytuacji domowego budżetu. To właśnie w okresie promocji i wyprzedaży (czyli zintensyfikowanej kampanii reklamowej producentów) często wykazujemy się brakiem umiejętności gospodarowania środkami finansowymi i niedostateczną wiedzą na temat oszczędzania.

Czytaj więcej...

Czy trudno być świadomym konsumentem?

fot. Fotolia

Praktycznie codziennie stajemy przed decyzją zakupu tego czy innego dobra. Bardzo często zdarza się, że podejmujemy ją pod wpływem interesującej czy ciekawej reklamy. Niektórzy bardzo łatwo dają się przekonać, zachęcić do tego czy innego produktu np. telefonu komórkowego, nie dlatego, że jest on akurat szczególnie potrzebny, ale dlatego, że jest najnowszy, wielofunkcyjny, wygląda ładnie oraz korzysta z niego nasz ulubiony aktor. A przecież najważniejszym kryterium powinno być nie tylko to, czy dana rzecz ładnie wygląda, ale również to, czy spełnia swoje funkcje i czy naprawdę będzie nam potrzebna. Dlatego warto krytycznie patrzeć na to co widzimy i słyszymy we wszechobecnej reklamie atakującej nas z wszystkich stron.

Czytaj więcej...

Zapisz się na newsletter

captcha 
 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zanim cokolwiek podpiszesz...

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna