Konsumenckie wiem jak

WIEM WIĘCEJ

45. urodziny bankomatu. Sto lat!

27 czerwca, 45 lat temu w Londynie po raz pierwszy wypłacono pieniądze z bankomatu. Obecnie trudno wyobrazić sobie życie bez tych maszyn. Czy ktoś jeszcze pamięta, że kiedyś chodziło się do banku, aby wypłacić pieniądze w okienku? Dziś posiadacze kart płatniczych w Polsce mogą korzystać z sieci ponad 17 tys. bankomatów.

Na tle innych krajów europejskich w Polsce na 1000 mieszkańców mamy jeszcze ciągle mało bankomatów. W zestawieniach EBC przoduje Portugalia. Jest raczej pewne, że urządzeń tych będzie przybywać. W naszych portfelach mamy coraz więcej kart debetowych, a duże sieci handlowe niemal już w standardzie obok swoich sklepów umieszczają bankomaty. W niektórych sklepach bowiem zapłacimy jeszcze tylko gotówką – to skutek dość wysokich opłat tzw. interchange narzuconych przez VISA czy MASTERCARD za korzystanie z terminali płatniczych obsługujących karty.

Z badań NBP wynika, że tylko w ciągu ostatniego roku przybyło w Polsce 1100 nowych bankomatów. Polacy nie tylko chętniej korzystają z urządzeń ustawionych w widocznych i często odwiedzanych miejscach, ale także więcej z nich wypłacają - średnia kwota wypłat to przeszło 370 złotych.

O czym konsumenci muszą pamiętać korzystając z bankomatu? O zachowaniu elementarnych zasad bezpieczeństwa przy transakcji. Wciąż jeszcze popularne są próby wyłudzenia przez złodziei danych zapisanych na kartach klientów korzystających z bankomatów. Dlatego jeśli wygląd bankomatu budzi podejrzenie – np. kieszeń, w którą wkłada się kartę ma „dziwny“ wygląd, odmienny niż w innych bankomatach czy ten, jaki zapamiętaliśmy, lepiej z tego bankomatu nie korzystać. Trzeba także chronić swój kod PIN, dzięki któremu możemy skorzystać z bankomatu. Zawsze upewnijmy się, czy nikt nie patrzy, jakie cyfry wybieramy. Postarajmy się choć trochę zasłonić klawiaturę.

Jeśli zapomnieliśmy numeru PIN, lepiej przerwać próby wypłaty pieniędzy z bankomatu i udać się do oddziału banku. Trzecia próba wprowadzenia nieprawidłowego PIN-u zakończy się zablokowaniem dostępu do usługi, zaś bankomat „połknie” (zatrzyma) kartę do wyjaśnienia.

(Źródło: Bankier.pl, opr. własne)

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna