AKTUALNOŚCI
Jak radzić sobie z długami - zajęcia dla uczniów
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano: 24-05-13
- Super User
W kwietniu 2013 roku w szkołach zawodowych i technikach w Warszawie, w Łodzi oraz w Gdańsku rozpoczął się 2. cykl zajęć w ramach ogólnopolskiego programu edukacji konsumentów finansowych „W dorosłe życie bez długów”. Jest on realizowany przez 42 nauczycieli, którzy wcześniej wzięli udział w szkoleniach przygotowujących do prowadzenia programu. Każdy z nauczycieli realizuje cykl zajęć z minimum 20-osobową grupą podopiecznych (średnio około 23 uczniów w grupie). Zajęcia odbywają się raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie w trakcie jednej godziny lekcyjnej.
Do udziału w 2. cyklu zajęć przystąpiło 936 uczniów. Jego realizacja potrwa do czerwca 2013 roku. Cykl prowadzonych zajęć będzie podzielony na 6 modułów, czyli 6 godzin lekcyjnych:
- Współczesna gospodarka a wykluczenie finansowe. Jak być obecnym? - Moduł omawia jaka wiedza, umiejętności oraz narzędzia finansowe są potrzebne, by uczestniczyć w gospodarce rynkowej i nie zostać wykluczonym finansowo.
- Kredyty, raty i ubezpieczenia - jak nie popaść w długi? - Moduł koncentruje się na kwestii „zaciągania” kredytów i innych zobowiązań finansowych oraz ich możliwych konsekwencjach. Wyjaśnia również podstawowe pojęcia takiej jak „kredyt”, „zakup na raty”, ubezpieczenie” itp.
- Znikające pieniądze. Motywacje i emocje w marketingu. Omówienie sposobu, w jaki techniki marketingowe kreują emocje oraz jak wytwarzają motywacje do zakupu u potencjalnych klientów.
- Reklama a rzetelna informacja. Moduł przedstawia różnice między treściami przekazywanymi w marketingu, a rzeczywistą informacją o usługach finansowych.
- Planowanie finansowe, własny budżet. Moduł prezentuje sposoby gospodarowania finansami oraz tworzenia własnego budżetu, jego zadaniem jest również wspieranie postaw przedsiębiorczych wśród młodych ludzi i promowanie obrotu bezgotówkowego.
- Prawa konsumenta związane z usługami finansowymi. Moduł został przygotowany wokół praw konsumenta związanych z usługami finansowymi. Zawiera informacje dotyczące uprawnień klienta korzystającego z szeroko rozumianych usług bankowych oraz usług ubezpieczeniowych, jak również informacje o procedurach ochrony praw konsumentów i instytucjach pomagających konsumentom. Do scenariusza dołączona jest również lista instytucji, do których można się zgłosić w celu uzyskania pomocy, np. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Rzecznik Ochrony Konsumenta, Komisja Nadzoru Finansowego, Departament Ochrony Klienta przy Komisji Nadzoru Finansowego.
Szkoły uczestniczące w programie:
Gdańsk
- Zespół Szkół Łączności
- Zespół Szkół Inżynierii Środowiska CKU
- Zespół Szkół Samochodowych
- Państwowe Szkoły Budownictwa
Łódź
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 13
- Zespół Szkół Techniczno-Informatycznych
- Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 4
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 10
Warszawa
- Zespół Szkół nr 22
- Zespół Szkół nr 4
- Zespół Szkół Gastronomicznych
- Zespół Szkół nr 5