Konsumenckie wiem jak

AKTUALNOŚCI

Czarny piątek, czyli jak zarzucić haczyk na konsumenta

fot. Fotolia

W każdy czwarty czwartek listopada w Stanach Zjednoczonych obchodzone jest najważniejsze święto Amerykanów, czyli Święto Dziękczynienia. Na stołach króluje pieczony indyk a wystawnym kolacjom towarzyszy rodzinna i spokojna atmosfera. Dzień później przychodzi czas na zakupowe szaleństwo – pod hasłem Black Friday. Amerykański trend wyprzedaży zawitał również do Polski. To właśnie dzisiaj jest ten czarny piątek!

Dziś (i pewnie jeszcze przez parę dni, a może już nawet i do Świąt Bożego Narodzenia) w większości galerii handlowych, w sklepach internetowych konsumenci atakowani będą przekazami o wyjątkowych promocjach, okazjach cenowych, z których nie sposób nie skorzystać. "Sam komunikat nie ma aż takiej siły przekazu jak cała otoczka wokół niego - użycie czerwonego koloru, wielki napis PROMOCJA! z obowiązkowym wykrzyknikiem, speakerzy czytający komunikat podekscytowanym głosem. Opracowanie komunikatu pod względem audiowizualnym oddziałuje na różne zmysły klienta i ma na celu pobudzenie automatycznych reakcji np. kolor czerwony napędza do działania, stymuluje szybkie podjęcie decyzji typu „kupuję!”. Taka ma być rola informowania o promocjach – ma to się wydawać okazją ograniczoną czasowo, po którą musimy sięgnąć teraz, inaczej nam przepadnie." – mówi trener i psycholog Karolina Oleksa, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu.

Handlarze do perfekcji opanowują sztukę manipulacji klientami. Wszystko po to, aby jak najwięcej zarobić. Trików sprzedażowych jest całkiem sporo, np. oddziaływanie na konsumentów kolorami (dla przykładu, kolor czerwony pobudza do działania, rzuca się w oczy i przyciąga uwagę). Sam fakt, że mamy do czynienia z Black Friday, czyli jednym dniem dużych promocji, już jest chwytem marketingowym. Działa tutaj tzw. zasada niedostępności – jeżeli jakiś produkt czy promocja jest dostępny tylko przez krótki czas, wzmaga w nas to motywację do jego zdobycia i zwiększa atrakcyjność tego produktu w naszych oczach. Jeżeli mogę stracić szansę na zdobycie czegoś, wtedy mobilizuję się, bo taka okazja może się już nie powtórzyć. Dlatego tak często w sklepach ogranicza się promocje do kilku dni albo pisze się na etykietach „limitowana edycja”. A to, że trwa ona nieraz i miesiąc lub dłużej... kto by na to zwrócił uwagę...

Innym chwytem jest pisanie RABAT DO -70%. Zapamiętujemy liczbę 70%, która oznacza duży rabat i możemy się nastawić na zakupy właśnie dlatego, że obiecano tak dużą zniżkę cenową. Jednak magiczne DO -70% oznacza, że ceny tylko niektórych produktów będą obniżone o tak dużą sumę, większość może być pomniejszona tylko o 20% lub 30%. Jednak nie analizując tego wcześniej, możemy pójść do sklepu i skusić się na jakiś zakup „bo już tutaj jestem, bo są promocje, a bo może coś mi się przyda…” – kontynuuje Karolina Oleksa.

Wydawać by się mogło, że w przypadku zakupów podczas Black Friday naprawdę opłaca się nam kupować sprzęty AGD, RTV, ubrania, zabawki i wiele innych rzeczy. Czy tak jest naprawdę? To zależy od tego, jakie mamy potrzeby i do jakiego sklepu chcemy się udać. Nie można powiedzieć, że każdy sklep stosuje triki handlowe, żeby sprzedać jak najwięcej towaru, jednak trzeba pamiętać że niektórzy sprzedawcy tak właśnie robią, bo to dla nich okazja na stosunkowo duży i szybki zarobek. Nie opłaca się zazwyczaj wtedy, gdy ruszymy na zakupy bez planu i wcześniejszego sprawdzenia cen podobnych produktów, a pod wpływem chwili i wszechobecnych promocji będziemy siebie samych przekonywać, że przecież większość z oferowanych produktów będzie nam potrzebne. W efekcie możemy skończyć zakupy trzymając paragon na 500 zł i mając przed sobą wózek załadowany różnymi rzeczami, w tym kolejną parą ozdobnych poduszek, książką kulinarną, do której nigdy nie zajrzymy, albo szklanym świecznikiem „bo kiedyś będę mógł dać go komuś na prezent”. Okazuje się potem, że część z tych artykułów było tylko zbędnym wydatkiem, którego mogliśmy uniknąć.

Większość klientów dużych galerii handlowych daje się niestety złapać na przekazy marketingowe. Jest jednak kilka sposobów jak uchronić się przed zakupowym szaleństwem. Przede wszystkim będąc świadomym różnych pułapek, które na nas czekają, przygotujmy się do zakupów wcześniej. Już kilka dni przed Czarnym Piątkiem sklepy wysyłają gazetki handlowe do domów, warto je przejrzeć i na spokojnie zastanowić się, co jest mi potrzebne i co jest faktycznie okazją. Warto zrobić listę zakupów i trzymać się jej podczas buszowania po sklepach, a jeżeli zauważymy „świetną okazję” to zadać sobie trzy pytania:

1) Czy tego potrzebuję?
2) Czy nie mam już czegoś podobnego?
3) Jak na tym skorzystam?

"Metoda zadawania sobie pytań pomaga okiełznać pozytywne emocje, które pojawiają się pod wpływem promocji, a także upewnić się, że świadomie wydajemy pieniądze i to na potrzebne nam produkty." – proponuje Karolina Oleksa.

Życzymy udanych i przemyślanych oraz niezwykle korzystnych zakupów :-)

 

(Źródło: Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, opr. red.)

 

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna