Konsumenckie wiem jak

MATERIAŁY

Oddziaływanie reklamy na konsumenta (2)

fot. Fotolia

Ważna jest pamięć semantyczna, związana ze znaczeniem informacji. Aby uzyskać dokładniejsze, bardziej osobiste i związane z kontekstem informacje, badacze towarzyszą konsumentom w ich własnych środowiskach lub odtwarzają je. Jeżeli chcesz poznać goryle, powinieneś oglądać je w dżungli, a nie w ogrodzie zoologicznym. To samo dotyczy ludzi.

Konwencjonalne badania marketingowe, to próby ilościowe, które są z reguły duże, w zależności od problemu badawczego i metody doboru: od kilkuset do kilku tysięcy osób. Drugi rodzaj badań to badania jakościowe, czyli grupy fokusowe i bezpośrednie wywiady z pojedynczymi osobami. Są one zwykle prowadzone w miejscach dalekich od naturalnego środowiska badanych. W badaniach fokusowych dobór osób jest celowy i podporządkowany problemowi badania (np. konsumenci kawy rozpuszczalnej albo osoby korzystające z usług biur podróży).

Badania jakościowe są zazwyczaj mniejsze, składają się najczęściej z kilkunastu wywiadów indywidualnych. Uczestnicy są natomiast dobierani na podstawie specyficznych dla danego badania kryteriów celowych, które charakteryzują populację będącą obiektem badania, na przykład młode matki używające jednorazowych pieluszek dla dzieci, mężczyźni pijący przynajmniej 4 butelki piwa tygodniowo, osoby czytające regularnie gazety, osoby używające konkretnej marki produktu.

Kiedy firma Levi Strauss (znany producent dżinsów) chciała uzyskać informacje o rynku dzieci, zorganizowała imprezę „pidżamową" dla uczniów ostatnich klas szkół podstawowych. Kiedy firma produkująca cukier chciała dowiedzieć się, jak najlepiej dotrzeć do osób, które wciąż jeszcze piekły domowe ciasta, prowadziła z nimi rozmowy w ich własnych kuchniach podczas przygotowywania ciast.

Pewien handlowiec sprzedający ubrania chciał uzyskać więcej informacji o swoich klientach, a przede wszystkim o kobietach, do których kierował swoją ofertę i nie mógł ich przekonać. Specjaliści od planowania zaczęli swoje działania od wybrania klientek, którym towarzyszyli w zakupach.

Pracownicy pewnej agencji zabierali na zakupy pary kobiet, ponieważ tak właśnie kobiety często chodzą na zakupy - w parze z przyjaciółką. Planiści obserwowali je i wypytywali o to, na co zwracały uwagę, co miało dla nich znaczenie przy wyborze ubrań, co się im podobało, a co nie. Dowiedziano się, że z jednej strony czuły one presję społeczną, aby ich ubrania były na czasie. Z drugiej jednak strony, chciały być znane i doceniane ze względu na nie same, nie zaś na ich ubrania. Były to zajęte, pewne siebie kobiety, które były dumne z posiadanego wyczucia stylu, lecz nie chciały stać się niewolnicami mody. Denerwowała je ulotna natura kobiecej mody, która sprawiała, że kupowane przez nie ubrania stawały się niemodne, zanim zdążyły je znosić. Doświadczenia były później omawiane w grupie fokusowej. Jako rezultat tych rozmów powstała strategia „Ubrania, które nosisz - które nie rządzą tobą".

Twórca reklamy potrafi dowiedzieć się wszystkiego, co jest prawdą o danej marce. Umiejętność ta wystarczy, by na podstawie masy zebranych informacji stworzyć inspirującą historię mówiącą o tym, jaki skutek odniosą reklamy (inaczej zwane „briefem"). Dlatego właśnie wymyślono planowanie strategiczne: aby powstało całe nowe pokolenie osób, które rozumieją badania, ale także - co jest o wiele istotniejsze - rozumieją działanie reklam. Dzisiaj nad każdym projektem reklamowym pracuje cały zespół agencyjny. Aby wnioski były znaczące, trzeba połączyć to, co mówią konsumenci podczas badań, z obserwacjami dokonanymi w realnym otoczeniu.

Przewrotną metodą na obserwację przedstawicieli grupy docelowej w ich naturalnym środowisku jest wprowadzenie ich do wnętrza firmy. Na przykład firmy sprzedające towary dla dzieci często zatrudniają dzieci jako konsultantów, aby dowiedzieć się, jak skutecznie zachęcać je do zakupu. Stają się elementem kultury korporacji, tak jak bohater grany przez Toma Hanksa w filmie „Duży".

«Materiał opracowany na potrzeby programu W dorosłe życie bez długów Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży. Program dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego»

 

 

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna