Konsumenckie wiem jak

AKTUALNOŚCI

Bezpieczne pieniądze. Podaj dalej

Narodowy Bank Polski we współpracy z Policją przygotował kampanię informacyjną „Bezpieczne pieniądze. Podaj dalej”, której celem jest zwiększenie bezpieczeństwa obrotu pieniężnego w czasie Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012. Bank centralny chce przypomnieć Polakom, a kibiców i turystów z zagranicy zaznajomić, z wizerunkami i zabezpieczeniami polskich banknotów. Informuje także o zasadach bezpiecznego korzystania z kart płatniczych i bankomatów – wszystko po to, aby pomóc kibicom ustrzec się przed oszustwami.

(C) NBP

Akcja prowadzona jest przez cały czerwiec we wszystkich miastach zaangażowanych w organizację turnieju – w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Wrocławiu oraz Krakowie, a także na przejściach granicznych, portach lotniczych i dworcach kolejowych.   

Podczas turnieju Euro 2012 Polskę odwiedzi nawet milion kibiców. Prawie połowa z nich zostanie w naszym kraju dłużej niż jeden dzień. Razem z kibicami będą „podróżowały” ich pieniądze – zarówno gotówka, jak i karty płatnicze. Jak zatem rozpoznać fałszywe banknoty i nie dać się oszukać podczas dokonywania płatności? W tym pomoże kibicom Policja i emitent polskiego pieniądza – Narodowy Bank Polski.

Dla wszystkich zainteresowanych przygotowano materiały informacyjne w formie ulotek i broszur, które będą dystrybuowane na przejściach granicznych, lotniskach oraz dworcach. Ponad 500 000 ulotek trafiło do miast, w których odbędą się rozgrywki, a kolejnych 50 000 do piłkarskich stref kibica, tzw. FanCampów. Informacje o zabezpieczeniach banknotów dystrybuowane są również przez wiodące sieci handlowe zlokalizowane w pobliżu boisk i miasteczek piłkarskich. Policja rozprowadza ulotki na stadionach, w autobusach przewożących kibiców, a także w komisariatach.

Wszystkie publikacje – zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej – przygotowano w trzech wersjach językowych – polskiej, angielskiej i rosyjskiej. Informacje te znalazły się również w pakietach dla wolontariuszy oraz przedstawicieli służb mundurowych przygotowanych specjalnie na Euro 2012 przez organizatora mistrzostw – spółkę PL.2012.  

Kluczowe informacje o działaniach NBP i Policji znajdują się również na stronie internetowej kampanii www.nbp.pl/BezpiecznePieniadze, z której będzie można pobrać aplikację multimedialną prezentującą zabezpieczenia polskich pieniędzy wraz z filmem instruktażowym.

Aplikację można pobrać bezpłatnie na urządzenie mobilne (np. telefon lub tablet), w jednej z wybranych wersji językowych. O kampanii oraz aplikacji informują na swoich stronach internetowych także partnerzy wspierający akcję NBP i Policji: Służba Celna, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji oraz PKP.

Prezentacja edukacyjna (PDF)

Ulotka do pobrania (PDF)

(Źródło: NBP)

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna