Konsumenckie wiem jak

KUPUJĘ

Umowa sprzedaży: do czego nas zobowiązuje i do czego uprawnia?

fot. Fotolia

Konsument i sprzedawca, związani umową, powinni ze sobą współpracować przez cały okres jej trwania. Każdy z nich podpisując umowę do czegoś się zobowiązuje. To dlatego zanim złożymy podpis pod umową, lub zawrzemy ją w formie ustnej (w ten sposób zawieramy większość umów sprzedaży na co dzień), warto się zastanowić nad konsekwencjami. Mogą być niekiedy przykre.

W Polsce umowę sprzedaży określają dwie ustawy:

1. Kodeks cywilny

Umowie sprzedaży poświęcony jest oddzielny tytuł kodeksu cywilnego. Znajdujące się w nim przepisy mają zastosowanie tylko do następujących sytuacji:

  • Przedsiębiorca kupuje coś od innego przedsiębiorcy
  • Konsument sprzedaje towar konsumentowi

2. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie kodeksu cywilnego z 5 września 2002 r.

Ustawa ta reguluje tylko jedną sytuację – kiedy przedsiębiorca (zazwyczaj sklep) sprzedaje rzecz ruchomą konsumentowi, czyli osobie prywatnej.

Sprzedawca ma obowiązek poinformowania konsumenta w wyczerpujący sposób o cechach towaru lub usługi oraz warunkach sprzedaży. Na tej samej zasadzie, jeżeli sprzedawca nie spełnia naszych oczekiwań, powinniśmy go o tym poinformować i przedsięwziąć odpowiednie środki w celu zmniejszenia szkód. Jeśli towar wyraźnie jest uszkodzony, a sprzedawca spóźnia się z naprawą/wymianą, powinniśmy zabezpieczyć produkt (lub zaniechać używania) tak by nie uległ większemu zniszczeniu/uszkodzeniu.

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna