Konsumenckie wiem jak

PROJEKTY

Mądrzy konsumenci energii - konkurs międzyszkolny

fot. ConsumerClassroom.eu

Uczniowie słyszeli zapewne o globalnej walce ze zmianą klimatu, o bardziej zrównoważony świat. Wielu z nich cechuje świadoma postawa w rozwiązywaniu tego światowego problemu. Wiedzą, w jaki sposób minimalizować ilość odpadów i oszczędzać wodę. Czy jednak są świadomi, jaki mają wpływ na świat jako użytkownicy energii? Portal ConsumerClassroom zaprasza uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych do 4. edycji Konkursu Międzyszkolnego.

Energia jest wszędzie. W dzisiejszym świecie młodzi ludzie nie zostaną mądrymi użytkownikami, jeśli nie nauczą się zmniejszać swojego zużycia energii — wybierając środek transportu (samochód, pociąg, rower, motocykl), ogrzewając lub chłodząc dom, zapalając światło w szkole, a nawet w trakcie wakacji i świąt (biorąc prysznic lub długą kąpiel). Efektywność energetyczna zależy też od wybieranych przez nas urządzeń domowych oraz urządzeń elektrycznych (szczególnie w przypadku młodych ludzi), w tym telefonów, słuchawek, tabletów i komputerów).

Celem Komisji Europejskiej jest też wzmocnienie pozycji konsumentów dzięki temu, że ich rachunki za energię będą bardziej przewidywalne i będzie można je w większym stopniu kontrolować (wpłynie to korzystnie na środowisko i pomoże oszczędzić pieniądze). Kolejnym z założeń jest też zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego dzięki lokalnym i odnawialnym źródłom energii.

Zgodnie z tym młodzi ludzie powinni dowiedzieć się, w jaki sposób ich codzienne zachowanie wpływa na zużycie energii i globalną konsumpcję. Ponadto wiedza ta powinna uwzględniać zrównoważone korzystanie z energii oraz udział w walce ze zmianą klimatu.

Nagrodą za I miejsce w konkursie jest dwudniowa wycieczka do Brukseli dla zespołu projektowego, ze zwiedzaniem miasta i wizytą w głównych instytucjach Unii Europejskiej.

Szczegółowe informacje na temat Konkursu Międzyszkolnego, jak również wytyczne, w jaki sposób przygotować i przeprowadzić projekt, znajdziecie na stronach portalu ConsumerClassroom. Tu stworzysz projekt międzyszkolny.

Pobierz pakiet edukacyjny na temat energii. Zapraszamy do udziału!

 

 

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zanim cokolwiek podpiszesz...

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna