Konsumenckie wiem jak

WIEM WIĘCEJ

Bezpieczne e-finanse

Korzystając z komputerów pewnie nie raz zdarzyły wam się przygody z niezachowaniem bezpieczeństwa w dostępie do poczty elektronicznej. Przez pomyłkę udostępniliście komuś hasło i potem otrzymywaliście może „głupie“ maile. Z korzystaniem z konta bankowego w Internecie jest podobnie – w żaden sposób nie udostępniajcie nikomu hasła do waszego konta!

Bank oferuje ci kartę internetową lub kredytową i umożliwia ci również dokonywanie zakupów przez Internet. Tym samym otwierają się przed tobą nowe możliwości zarządzania finansami.   

Kupując w Internecie i płacąc kartą staraj się korzystać z internetowych porównywarek cen, które skierują cię do tego sklepu internetowego, w którym najtaniej kupisz towar lub usługę. W ten sposób zaoszczędzisz i czas i pieniądze. Pamiętaj jednak, że przy płatnościach w Internecie trzeba zachować szczególną ostrożność. Płacąc kartą kredytową w Internecie powinieneś korzystać tylko z odpowiednio zabezpieczonego, szyfrowanego połączenia. Nie dawaj też nikomu numeru swojej karty kredytowej i innych jej danych.3

W dzisiejszych czasach posiadanie konta w banku dla coraz większej liczby osób jest czymś naturalnym, a nawet koniecznym w codziennym życiu. Bez rachunku bankowego coraz trudniej się rozliczać, a często na pewno wychodzi to także drożej. Banki zapewniają wysoki stopień bezpieczeństwa zgromadzonych w nich środków, a oszczędzającym dają 24-godzinny dostęp do ich pieniędzy przez Internet. W ofercie banków znajdują się również atrakcyjne na rynku finansowym formy oszczędzania, zwłaszcza od kiedy pojawiły się konta oszczędnościowe.

Ostrożności nigdy za wiele 

Powinniście logować się do Waszego konta tylko z komputerów, co do których macie pewność, że są bezpieczne – inaczej ktoś może przechwycić wasze dane i starać się dokonywać różnych operacji, raczej niekorzystnych dla Was, na Waszym koncie. Ostrożnym trzeba być nawet przy korzystaniu z niektórych rodzajów połączeń internetowych (radiowe, WiFi) – również one mogą być niewłaściwie zabezpieczone i niebezpieczne dla realizacji transakcji na twoim koncie bankowym przez Internet. Warto również pamiętać o tym, że złodzieje starają się niekiedy tworzyć fałszywe strony waszych banków, spodziewając się, że ktoś poda na nich swoje dane – dlatego nigdy,  ale to nigdy nie korzystajmy z linków do stron banku, które nam ktoś prześle w poczcie elektronicznej (z góry można założyć, że to próba oszustwa).

Wpisując adres strony internetowej z systemem logowania do konta bankowego warto upewnić się, że w przeglądarce pojawia się oznaczenie kłódeczki (najczęściej jest to prawy dolny róg okna przeglądarki). Dbajcie o bezpieczeństwo swojego komputera – warto stosować różne systemy ochrony przed wirusami, programy antywirusowe czy tzw. Firewalle, a nawet oprogramowanie antyszpiegowskie. Wybierając hasło otwierające drogę do Waszego rachunku, używajcie zestawienia znaków, które są trudne do odgadnięcia. Każdy bank zamieszcza na swoich stronach wiele pożytecznych informacji na temat bezpieczeństwa korzystania z konta online. Warto z nich korzystać!

Z pewnością taka wiedza praktyczna pozwoli wam lepiej zarządzać waszymi finansami, bez obawy, że może się coś im złego przydarzyć wskutek nieuwagi czy beztroski.

 

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna