Konsumenckie wiem jak

WIEM WIĘCEJ

Bezpieczne logowanie się do konta online

W świecie, w którym coraz częściej korzystamy z internetu w codziennych sytuacjach konsumenckich, szczególne znaczenie ma zachowanie bezpieczeństwa przy korzystaniu z elektronicznych form dostępu do naszych pieniędzy. Media pełne są doniesień o kradzieżach, w których nie ginie już gotówka w portfelu, lecz nasze pieniądze znajdujące się na koncie banku. Nie oznacza to, że systemy informatyczne banków są słabo zabezpieczone – raczej posiadacz konta zaniedbał bezpieczeństwo przy logowaniu się do swoich środków przez internet.

PHOTO: SXC.HUKorzystając z komputerów pewnie nie raz każdemu zdarzyło się nie zachować bezpieczeństwa w dostępie do poczty elektronicznej. Przez pomyłkę udostępniliście koledze lub koleżance hasło i potem otrzymywaliście może „głupie“ maile. Z korzystaniem z konta bankowego w Internecie jest podobnie – w żaden sposób nie udostępniajcie nikomu hasła do waszego konta!

Na co powinniśmy zwracać uwagę? Najlepiej logować się do e-konta tylko z komputerów, co do których mamy pewność, że są bezpieczne – inaczej ktoś może przechwycić dane i starać się dokonywać różnych operacji na koncie, na pewno niezbyt korzystnych dla właściciela. Pamiętajmy, że bezpieczny komputer to taki, który ma zainstalowane oprogramowanie antywirusowe oraz najlepiej też antyszpiegowskie. Ostrożnym trzeba być także przy korzystaniu z niektórych rodzajów połączeń internetowych (radiowe, WiFi) – również one mogą być niewłaściwie zabezpieczone i niebezpieczne dla realizacji transakcji na twoim koncie bankowym przez Internet.

Warto również pamiętać o tym, że złodzieje starają się niekiedy tworzyć fałszywe strony waszych banków, spodziewając się, że ktoś poda na nich swoje dane – dlatego nigdy,  ale to nigdy nie korzystajmy z linków do stron banku, które nam ktoś prześle w poczcie elektronicznej (z góry można założyć, że to próba oszustwa). Wpisując adres strony internetowej z systemem logowania do konta bankowego trzeba upewnić się, że w pasku przeglądarki pojawiła się kłódka, zaś adres strony poprzedzony jest protokołem: https://.

Wybierając hasło otwierające drogę do e-rachunku, używajcie zestawienia znaków, które są trudne do odgadnięcia. Każdy bank zamieszcza na swoich stronach wiele pożytecznych informacji na temat bezpieczeństwa korzystania z konta online. Warto z nich korzystać! Od razu porzućcie proste kombinacje znaków, w których jest wasza data urodzenia albo inne charakterystyczne dla was dane.

Gdy chodzi o nasze pieniądze, nie ryzykujmy. Pieniądze elektroniczne łatwiej się kradnie i nie trzeba wcale napadać na bank. Wystarczy, że złodziej pozyska od nas dane, gdy nie zachowamy ostrożności. Uwaga, te same reguły trzeba stosować przy logowaniu się do e-konta przez telefon komórkowy!

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna