Konsumenckie wiem jak

WIEM WIĘCEJ

W których bankach najbezpieczniej trzymać oszczędności?

Depozyty bankowe składane w polskich bankach są ubezpieczone na wypadek bankructwa banku, co zdarza się niezwykle rzadko (w Polsce po 1989 r. tylko jeden bank lokalny zbankrutował). Ubezpieczycielem jest Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG), który w przypadku, gdy bank nie jest w stanie oddać zdeponowanych pieniędzy zwraca je za niego.

PHOTO: SXC.HU

Zwroty są dokonywane pod określonymi warunkami: w 100% zwracane są depozyty od jednego deponenta o łącznej wartości do równowartości 50 tys euro. BFG nie gwarantuje zwrotu depozytów złożonych np. przez Skarb Państwa czy instytucje finansowe takie jak np. inne banki, fundusze inwestycyjne czy zakłady ubezpieczeniowe. Środki, które BFG wykorzystuje na zwrot kwot zdeponowanych w bankrutujących bankach pochodzą z regularnych składek wszystkich banków.

BFG na bieżąco monitoruje sytuację w bankach po to, by odpowiednio wcześnie wykryć ewentualne kłopoty i w miarę możliwości pomóc bankom uniknąć upadku. To się opłaca bardziej niż późniejsze ratowanie deponentów. Analizy prowadzone przez BFG wskazują, że od 2004 roku banki komercyjne były bezpieczniejsze dla deponentów niż banki spółdzielcze. Wynikało to m.in. z lepszej praktyki zarządzania ryzykiem i dysponowania szerszym dostępem do płynności. Jednak wraz z dotarciem do Polski globalnego kryzysu finansowego sytuacje uległa diametralnej zmianie; obecnie to banki spółdzielcze są przez BFG oceniane lepiej niż banki komercyjne. Wskazują na to wartości wyznaczanego przez BFG indeksu zagrożenia (patrz wykres). W czasie spowolnienia wzrostu gospodarczego w Polsce w latach 2001-2002 sytuacja była podobna: indeks zagrożenia dla banków komercyjnych był gorszy niż dla banków spółdzielczych, po czym wraz z poprawą sytuacji gospodarczej w latach 2003 i 2004 indeks zagrożenia dla banków komercyjnych uległ znacznej poprawie. Można mieć nadzieję że wraz z zakończeniem obecnego spowolnienia gospodarczego sytuacja ukształtuje się podobnie.

Bez względu na bieżącą sytuację gospodarczą należy pamiętać, że banki w Polsce należą do jednych z najbardziej solidnych sektorów gospodarki. Dysponują nowoczesnymi systemami informatycznymi, mają atrakcyjne i użyteczne produkty finansowe, a ponadto znajdują się pod kontrolą instytucji nadzoru bankowego (w ramach Komisji Nadzoru Finansowego). Można więc spokojnie powiedzieć, że w bankach możemy bezpiecznie trzymać oszczędności. Zwłaszcza, gdy Polskę omijają póki co perturbacje finansowe, jakie dotknęły np. kraje południowej Europy.

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna