Konsumenckie wiem jak

WIEM WIĘCEJ

E-banking wśród polskich konsumentów coraz popularniejszy

Już 10,5 mln Polaków aktywnie korzysta z e-bankingu. Tylko w pierwszym kwartale br. przybyło 400 tys. nowych klientów aktywnie korzystających z bankowości elektronicznej. Ale to wciąż tylko ok. 60% wszystkich osób mających konta w banku. Czy pozostałym wciąż towarzyszą obawy związane z bezpieczeństwem transakcji?

Patrząc z perspektywy kilku lat można mówić o rewolucji w bankowości osobistej. Jeszcze 2-3 lata temu platformy e-bankingu były jedynie prostymi aplikacjami umożliwiającymi wykonywanie tylko podstawowych usług. Dziś wyjmujemy telefon komórkowy nowszej generacji z kieszeni i możemy założyć konto w banku, a także realizować różne operacje na koncie.

Banki prześcigają się w tworzeniu coraz to nowszych i bardziej złożonych aplikacji do telefonów, chcąc odpowiedzieć na zapotrzebowanie swoich klientów. Specjaliści są zgodni, że choć oddziały bankowe nie znikną z mapy Polski, to bankowość elektroniczna i mobilna odegra kluczową rolę w rozwoju całego sektora bankowego. Dzięki naszym telefonom będziemy mogli wykonać wiele operacji, ale we wszystkich sprawach, gdzie napotkamy problem i tak będziemy poszukiwać kontaktu z doradcą.

Korzystając z e-bankingu nie możemy zapominać o bezpieczeństwie transakcji. Należy zawsze chronić swoje dane potrzebne do logowania się do terminalu transakcyjnego. Zalecane jest korzystanie z komputerów, które mają aktualne oprogramowanie antywirusowe i antyszpiegowskie. Upewnijmy się, czy nikt nie widzi twojego numeru klienta i hasła podczas wprowadzania. W skrzynce twojej poczty elektronicznej nie otwieraj linków w listach, które rzekomo wysłał do ciebie bank – banki na swoich stronach informują, że taki sposób kontaktowania się z klientem nie jest przez nich stosowany. To praktycznie zawsze oznacza próbę wyłudzenia Twoich danych!

Obawy konsumentów może budzić korzystanie z serwisu bankowego przez komórkę. Wyjaśnijmy, jest ono zwykle równie bezpieczne, co za pomocą komputera, choć tu poziom i sposób zabezpieczeń zależy w dużej mierze od naszego banku. Musimy jednak zwracać uwagę na połączenie z internetem. Nie powinniśmy logować się do serwisu bankowego, gdy nasz telefon łączy się z siecią za pośrednictwem publicznego, niezabezpieczonego punktu dostępowego Wi-Fi. Tu łatwo przechwycić nasze dane.

Dodatkowym zabezpieczeniem jest to, że aplikacje komórkowe nie przechowują naszego identyfikatora i hasła – za każdym razem wprowadzamy je ręcznie. Jeśli nasza komórka dostanie się w ręce niepowołanej osoby, nasze konto będzie bezpieczne. Oczywiście jeśli w telefonie nie pozostawiliśmy danych dotyczących logowania się...

(źródło: Bankier.pl, KomputerŚwiat, opr. własne)

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna