Konsumenckie wiem jak

AKTUALNOŚCI

W dorosłe życie... ale bez długów!

Rozpoczynamy wspólnie z Polską Fundacją Dzieci i Młodzieży nowy projekt: "W dorosłe życie bez długów" jest pilotażem ogólnopolskiego programu edukacji konsumentów finansowych, który został dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego. Celem wersji pilotażowej projektu jest wdrożenie nowoczesnego i ciekawego programu edukacyjnego przygotowującego młodego człowieka do poruszania się w rzeczywistości gospodarczej, uczącego go planowania finansowego oraz reagowania w korzystny dla niego sposób na informacje docierające do niego jako do konsumenta finansowego.

Podstawową ideą projektu jest włączenie zajęć dotyczących edukacji finansowej do programu nauczania realizowanego w szkołach ponadgimnazjalnych. Głównym odbiorcą projektu będzie 240 uczniów techników oraz szkół zawodowych w wieku 16-19 lat. Wielu z nich bezpośrednio po ukończeniu szkoły średniej wkracza na rynek pracy i zaczyna zarabiać pierwsze pieniądze lub też rozpoczyna studia, co wiąże się często z kredytami i dodatkowymi wydatkami. Z tych właśnie powodów młodzi ludzie powinni zostać wyposażeni w umiejętności pozwalające im sprawnie gospodarować finansami.

Dzięki realizacji projektu "W dorosłe życie bez długów" młodzi ludzie będą mieli możliwość zapoznania się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z finansami osobistymi, co pozwoli im na świadome funkcjonowanie i planowanie w warunkach gospodarki rynkowej.

Przygotowany przez edukatorów rynku finansowego projekt, umożliwia przekazywanie młodzieży wiedzy o:

» możliwościach planowania finansowego trudnego okresu osiągania samodzielności i wchodzenia w dorosłość, 
»
racjonalnym dysponowaniu dostępnymi środkami finansowymi poprzez właściwą ocenę informacji konsumenckiej i przekazów reklamowych,
»
sposobach krytycznej analizy informacji kredytowych, ratalnych, ubezpieczeniowych i podobnych w kontekście analizy własnych możliwości finansowych młodego człowieka,
»
typowych zachowaniach konsumenckich dzieci i młodzieży, wynikających z nich zagrożeniach dla nich samych i dla rodziców,
»
psychologicznych uwarunkowaniach odbioru reklam,
»
prawach konsumenckich związanych z finansami.


Cykl prowadzonych zajęć będzie podzielony na 6 modułów:

»  Współczesna gospodarka a wykluczenie finansowe. Jak być obecnym? 
»  Kredyty, raty i ubezpieczenia - jak nie popaść w długi? 
»  Znikające pieniądze. Motywacje i emocje w marketingu. 
»  Reklama a rzetelna informacja. 
»  Planowanie finansowe, własny budżet.
»  Prawa konsumenta związane z usługami finansowymi.

Na stronie www.edukacjakonsumencka.pl publikowane będą wszystkie materiały i informacje na temat projektu "W dorosłe życie bez długów". Młodych konsumentów zapraszamy do korzystania z praktycznej i przydatnej w życiu wiedzy.

 

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna