Konsumenckie wiem jak

KUPUJĘ

Nie daj się nabić w promocję

fot. Fotolia

To jest pewien paradoks. Z jednej strony kochamy promocje i wówczas chętniej wydajemy nasze pieniądze. Z drugiej strony coraz częściej nie ufamy promocjom, przypuszczając, że "gdzieś tu musi być haczyk" w postaci dodatkowych, ukrytych warunków sprzedaży. Na szczęście istnieją przepisy gwarantujące ochronę konsumentom podczas sprzedaży promocyjnych.

Zwykle „promocja” kojarzy się z niższą ceną i gorszym produktem. „Towar z promocji” to towar gorszy. W ogólnej opinii, towar z promocji jest tańszy z jakiegoś powodu, np. uszkodzenia, upływu daty przydatności do spożycia. Często podejrzewamy, że w działaniach promocyjnych tkwi tzw. „haczyk”.  Człowiek zastanawia się – „Dlaczego oni chcą mi sprzedać właśnie ten produkt? Może nikt go nie chciał kupić, bo ma jakąś niewidoczną na pierwszy rzut oka wadę, etc.” W sklepie spotkamy wiele form promocji  – „Wyprzedaż”, „Obniżka posezonowa”, „Tylko dziś wszystko tańsze 20 %”, „Kup jeden, drugi dostaniesz gratis”, „Kup trzy i zapłać za dwa”, etc. Sprzedawcy stosują przeróżne strategie, aby przyciągnąć klienta i nakłonić do zakupu.

Sprzedaż promocyjna to sprzedaż na specjalnych warunkach, obowiązująca w ograniczonym okresie. Zasady takiej sprzedaży mogą się różnić - od dodatkowych egzemplarzy w tej samej cenie (kup jeden, drugi dostaniesz gratis), przez gratisowy produkt, dołączany do zakupu więcej niż jednego towaru (3 w cenie 2), po dowolne formy obniżek cen - często stosowane są rabaty bądź upusty cenowe.

Rozróżniamy kilka rodzajów promocji:

1. Bezpłatne upominki tzw. gratisy. Tego typu upominki mogą być umieszczone na zewnątrz opakowania lub wewnątrz niego. Wyróżnia się dwa rodzaje tego typu promocji:

  • darmowe upominki (bezpłatne próbki towarów dostarczane do domu, rozdawane w sklepach lub wklejane w kolorowe magazyny. Tego typu gratisy podlegają dystrybucji bez ograniczeń, np. możesz wielokrotnie zaglądać do sklepu i otrzymywać próbkę produktu, bez konieczności dokonania zakupu);
  • upominki dodawane do zakupu (książki lub torby itp dołączone do magazynów dla kobiet, zabawki ukryte w kolorowankach dla dzieci itp.)

2. Kupony bezgotówkowe (pozwalają nabywać produkty po niższej cenie za okazaniem kuponu). Mogą być dystrybuowane różnymi drogami (przez internet, pocztę, gazetę, dołączenie do produktu). Kupon bezgotówkowy musi określać pewne warunki oferty, np. wartość pieniężną, którą posiada; dobra lub usługi, których dotyczy; miejsca, w których można go realizować; data upływu ważności; dane wystawcy kuponu.

3. Promocje cenowe (obniżki cen w różnych formach, np. obniżenie ceny o -x%, dwa produkty w cenie jednego lub powiększone opakowanie w cenie poprzedniego mniejszego).

Aby zmniejszyć ryzyko, że zostaniemy oszukani z własnej (lub sprzedawcy) winy, powinniśmy przyjrzeć się szczegółom promocji. W przypadku działań promocyjnych prowadzonych w sklepie, mamy zawsze prawo do tego, by poznać jej wszelkie szczegóły, np.okres obowiązywania promocji, przyczynę lub przyczyny dokonanej przeceny - obniżki (także w przypadku podwyżki) ceny. Sprzedawca ma obowiązek uwidocznienia w sklepie przy towarach oferowanych do sprzedaży po przecenie lub na wywieszkach obok przekreślonej dotychczasowej ceny i wyrazu “przecena”  lub “obniżka ceny” dokładnej ceny obniżonej.

Warto zapoznać się z zasadami prezentowania cen obniżek i promocji, które obowiązują każdego sprzedawcę.

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna