Konsumenckie wiem jak

KUPUJĘ

Zasady oznaczania i prezentowania cen

fot. Fotolia

Cena to ilość pewnego dobra (zwykle pieniądza) dotycząca towaru lub usługi, do których praw zrzeka się sprzedający przyjmując od kupującego dane dobro. Chociaż w sklepach cena ustalana jest przez sprzedającego, to w gruncie rzeczy największy wpływ na nią mają konsumenci. Cóż bowiem sprzedawcy po wysokiej cenie, skoro nikt nie będzie chciał kupić danego dobra.

Większość teorii ekonomicznych przyjmuje, że cena równa się wartości danego dobra. Natomiast według szkoły austriackiej wartość nie jest wielkością obiektywną i taka równość nigdy nie zachodzi, gdyż wtedy nigdy nie doszłoby do wymiany (każda strona musi bardziej wartościować to co otrzymuje od tego co daje w zamian). Można zatem powiedzieć, że cena to pewna wartość, którą jesteśmy w stanie poświęcić, aby nabyć dane dobro - towar lub usługę. Z punktu widzenia sprzedawcy zaś - pewna wartość, za którą jest w stanie oddać nam na własność dane dobro.

Dla konsumenta cena ma zazwyczaj kluczowe znaczenie. Powinna być zatem podawana w sposób prosty i czytelny, tak aby nie łatwo można było odczytać wartość, którą my jako konsumenci mamy poświęcić, aby nabyć dane dobro. Zobaczmy kilka przykładów:

Gdy ceny nie ma na towarze powinniśmy przede wszystkim poprosić sprzedawcę o jej wskazanie. W supermarkecie ułatwią nam sprawę czytniki kodów, które posiadają zapamiętaną cenę większości towarów.

Warto też zauważyć, że podawanie ceny w sprzedaży detalicznej jest obowiązkiem każdego sprzedawcy. Obowiązek ten wynika z art. 12 ustawy z 5 lipca 2001 r. o cenach. Zgodnie z nim we wszystkich miejscach sprzedaży detalicznej i świadczenia usług sprzedawca powinien uwidaczniać ceny jednostkowe towarów i usług w sposób zapewniający prostą i niebudzącą wątpliwości informację o ich wysokości. 

Jeśli przedsiębiorca uporczywie nie wywiązuje się z obowiązku odpowiedniego oznaczania cen na towarach, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na niego karę pieniężną równowartości w złotych od 1 tys. do 5 tys. euro. Oczywiście przez uporczywe uchylanie się od obowiązków nie zostanie uznane jednokrotne niezamieszczenie ceny na towarze, lecz takie zachowanie sprzedawcy, przy którym wielokrotnie dochodziło do nieprawidłowości skutkujące upomnieniami ze strony inspektorów handlowych. Od decyzji o nałożeniu kary przedsiębiorcy służy odwołanie do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna