Konsumenckie wiem jak

(NIE) RYZYKUJĘ

Dlaczego ludzie się ubezpieczają?

Po co się ubezpieczać, skoro uważamy, że nic nam się nie stanie? Może nie warto wydawać pieniędzy i zamiast tego kupić sobie nowe buty czy odtwarzacz mp3? To często błędne założenia. Warto w odpowiednim czasie i trzeba się ubezpieczać, ponieważ nikt z nas nie jest w stanie przewidzieć, co może nas za chwilę spotkać. Ubezpieczenie to umowa na wypadek powstania wypadku (zdarzenia losowego), który jeśli wystąpi, obliguje ubezpieczającą nas firmę do wypłaty odszkodowania ze składek płaconych przez ubezpieczone osoby.

PHOTO: SXC.HU

Ubezpieczając się, zabezpieczamy się przed stratami finansowymi, które moglibyśmy mocno odczuć w domowym budżecie. Jeśli istnieje ryzyko wystąpienia niepożądanego (czasem niebezpiecznego) zdarzenia, warto, a czasami wręcz powinno się ubezpieczać. Daje nam to pewność, że jeśli dojdzie do nieprzyjemnej sytuacji, to otrzymamy odszkodowanie i nie poniesiemy dużych strat. Można powiedzieć, że dzięki ubezpieczeniom możemy „spać spokojniej”.

Od czego można się ubezpieczyć? Odpowiedź brzmi: praktycznie od wszystkiego. Poczynając od ubezpieczeń na wypadek choroby czy śmierci, przez ubezpieczenie majątku – nieruchomości (domu, mieszkania), samochodu, kolekcji obrazów, aż po ubezpieczenia od szkód spowodowanych żywiołami, takimi jak: powódź, pożar czy gradobicie, a nawet kończąc na ubezpieczeniach na wypadek strat związanych z zainwestowanym kapitałem (nieudane inwestycje), czy utratą pracy.

Ale to nie wszystko. Ubezpieczamy to, co jest dla nas szczególnie cenne. Pianista może ubezpieczyć swoje ręce, bez których skończyłby karierę i straciłby źródło dochodów, piosenkarz swój głos, piłkarz swoje nogi i zdrowie. Właściwie każdy z nas może ubezpieczyć się na wypadek utraty pracy, co akurat niekiedy jest praktykowane przy różnego rodzaju pożyczkach czy kredytach.

Warto podkreślić, że większość ubezpieczeń jest dobrowolna, choć istnieją też ubezpieczenia obowiązkowe jak np. ubezpieczenie komunikacyjne dla posiadaczy pojazdów mechanicznych. To czy  chcemy ubezpieczyć się na życie, od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) lub ubezpieczyć swoje mieszkanie, zależy tylko od nas i środków, jakie możemy przeznaczyć na ewentualne ubezpieczenie.

Ubezpieczenie na życie jest wyrazem odpowiedzialności dorosłych za przyszłość swoich dzieci, szczególnie jeśli dorosłymi są osoby często podróżujące czy uprawiające sporty ekstremalne.

Ale ubezpieczenia dotyczą również spraw typowych. Przykład: jedziemy na narty. Ubezpieczyć się od ew. kosztów leczenia po kraksie na stoku, czy nie? Czy jazda na nartach jest zawsze bezpieczna? Czy może zdarzyć się nam wypadek („zaliczenie drzewa”?), czy ktoś nieuważnie i szybko jadący nie wpadnie na nas (osób bez wyobraźni nie brakuje na stokach narciarskich). Sprawdźmy w internecie doniesienia z lokalnych centrów narciarskich – ile jest informacji o wypadkach na stoku? Chyba lepiej nie żałować tych kilkunastu-kilkudziesięciu (w zależności od opcji ubezpieczenia) złotych, aby mieć pewność, że jesteśmy chronieni przed skutkami finansowymi narciarskich wypadków. Pamiętajmy, że publiczna służba zdrowia może i naprawi nam naszą nogę po złamaniu, ale za rehabilitację i powrót do pełnej wydajności pewnie zapłacimy już z własnych środków.

Mówi się potocznie, że przezorny jest zawsze ubezpieczony. Spróbujmy patrzeć nieco w przyszłość, aby ocenić, czy nie będzie potrzebna ochrona ubezpieczeniowa. Lepiej być przezornym!

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna