Konsumenckie wiem jak

WIEM WIĘCEJ

Przekonujemy się do e-bankowości mobilnej

fot. Fotolia

Według badania TNS Mobile Life 2013 już około 6-7 milionów Polaków ma smartfony (z tej grupy jeszcze 13% o tym nie wie). Urządzenia, które nosimy w kieszeniach potrafią niekiedy znacznie więcej, niż stacjonarne komputery, przy których zasiadamy. Dzięki najnowszym technologiom oraz zaprojektowanym z myślą o konsumentach różnych usług aplikacjach, stają się naszym nieodłącznym towarzyszem, także w podróżach po świecie finansów.

Z danych PRNews.pl wynika z kolei, że swój bank przez komórkę obsługuje już ponad milion klientów. Liczba ta zwiększa się coraz szybciej, gdyż kolejne banki dołączają do tych, które już dorobiły się swoich aplikacji mobilnych lub zaprojektowały specjalną lekką stronę internetową dedykowaną dla urządzeń mobilnych.

Dostęp przez stronę internetową możliwy jest z każdego telefonu, który obsługuje przeglądarkę internetową, także tych starszych (i bez względu na system operacyjny). Jest to zatem stosunkowo łatwe, choć na małym ekranie naprawdę trudno nawigować po stronie internetowej.

Pojawienie się ekranów dotykowych i aplikacji w smartfonach umożliwiło rozwój znacznie ciekawszych rozwiązań także w mobilnej bankowości. Przy logowaniu się do aplikacji podajemy te same dane co na stronie internetowej, ale z reguły dla naszego bezpieczeństwa nie są one zapamiętywane przez system. Są znacznie wygodniejsze do obsługi i bardziej przejrzyste. Dają też dostęp do znacznie większej ilości funkcji, np. geolokalizacji, mapy (np. wyszukiwanie bankomatów), różnych programów do zarządzania finansami, skanerów kodów QR stosowanych przy płatnościach.

Z ankiet wypełnianych przez polskie banki wynika, że z serwisów transakcyjnych poprzez telefony komórkowe korzysta już około 1,3-1,6 mln Polaków (dane są przybliżone, gdyż nie wszystkie banki zdecydowały się na upublicznienie danych). Do liderów rynku należą mBank i PKO BP, ale łącznie to tylko nieco ponad 0,5 mln osób korzystających z odpowiednich aplikacji. Wydaje się, że do bankowości mobilnej przyzwyczajać się będziemy powoli, w podobnym stopniu, w jakim odkrywamy co jeszcze potrafi nasz telefon. Z tym, że warto mieć dostęp do banku w każdym miejscu, w którym nasz posiada łączność z internetem pewnie nikt nie będzie polemizował, ale pozostają jeszcze przyzwyczajenia, które zmieniają się wolniej.

Z bankowości internetowej korzysta już 12 milionów Polaków. Można przypuszczać, że wiele z tych osób odkryje niedługo możliwości, jakie daje bankowość mobilna w telefonie. Pamiętajmy jednak - konto w telefonie to także duże wyzwanie –dla bezpieczeństwa gromadzonych na koncie środków.

Dlatego warto przestrzegać kilku zasad:

  • Po pierwsze nie instalujemy żadnych aplikacji, co do których mamy wątpliwości, czy pochodzą ze sprawdzonego źródła (np. oficjalnego sklepu z aplikacjami).
  • Sprawdzamy, czy nasz telefon nie jest zainfekowany wirusami, czy niepożądanym oprogramowaniem (np. szpiegowskim).
  • Logujemy się do systemu transakcyjnego naszego banku wprowadzając kod klienta oraz ustalone hasło dostępu. Przy logowaniu zachowajmy bezpieczeństwo, aby nikt nie zobaczył, jakie dane wprowadzamy.
  • Ustalmy w systemie transakcyjnym potwierdzanie dokonanych przelewów kodem SMS. Tylko po wpisaniu kodu, który otrzymamy w SMS, przelew będzie mógł być zrealizowany.
  • Warto w systemie internetowym z góry zdefiniować listę osób i instytucji, do których najczęściej kierujemy płatności. Będziemy dokonywać przelewów szybciej i wygodniej.
  • Gdy opuszczamy aplikację, zawsze używamy funkcji „wyloguj”.
 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna