Konsumenckie wiem jak

WYBIERAM

Czy trudno być świadomym konsumentem?

fot. Fotolia

Praktycznie codziennie stajemy przed decyzją zakupu tego czy innego dobra. Bardzo często zdarza się, że podejmujemy ją pod wpływem interesującej czy ciekawej reklamy. Niektórzy bardzo łatwo dają się przekonać, zachęcić do tego czy innego produktu np. telefonu komórkowego, nie dlatego, że jest on akurat szczególnie potrzebny, ale dlatego, że jest najnowszy, wielofunkcyjny, wygląda ładnie oraz korzysta z niego nasz ulubiony aktor. A przecież najważniejszym kryterium powinno być nie tylko to, czy dana rzecz ładnie wygląda, ale również to, czy spełnia swoje funkcje i czy naprawdę będzie nam potrzebna. Dlatego warto krytycznie patrzeć na to co widzimy i słyszymy we wszechobecnej reklamie atakującej nas z wszystkich stron.

Umiejętność krytycznej oceny reklam zaprocentuje w przyszłości, na przykład gdy staniemy przed wyborem różnego rodzaju produktów finansowych. Musimy pamiętać, że informacje przekazywane nam w reklamach nie zawsze prezentują wszystkie fakty i dane. Często są one podawane nam w specjalny sposób, abyśmy uwierzyli, że dany produkt jest najlepszy na świecie. Dlatego (szczególnie) przy decyzjach związanych z naszymi pieniędzmi, zastanówmy się dwa razy czy dany produkt jest nam potrzebny, albo czy zawarcie umowy nie zawiera kruczków, które mogą się okazać bardzo kosztowne dla naszego portfela.

Bardzo ważne, abyśmy przed zakupem, szczególnie bardziej kosztownej rzeczy próbowali porównać jej cenę w innych sklepach. Najłatwiej jest to zrobić w Internecie, gdzie funkcjonuje wiele porównywarek i serwisów konsumenckich. Warto pamiętać również, że w sklepie ten sam towar kosztuje zazwyczaj więcej niż w Internecie. Tu wprawdzie nie możemy dokładnie obejrzeć towaru, ale możemy zwrócić uwagę na opinie innych użytkowników. Bardzo często na forach internetowych możemy znaleźć szczere opinie na temat produktów, które zamierzamy kupić. Prócz korzystania z porad innych konsumentów starajmy się sami dzielić naszymi opiniami. Ci, którzy znają i korzystają z serwisu Allegro, dobrze wiedzą, jak cenne bywają informacje od innych użytkowników.

Na koniec warto pamiętać, że jako konsumenci mamy swoje prawa. Przede wszystkim powinniśmy pamiętać, że mamy możliwość reklamacji zakupionego towaru, jeśli jest on niezgody z umową sprzedaży (czyli najczęściej posiadaja jakąś wadę). Możemy wtedy domagać się albo bezpłatnego naprawienia wady, wymiany na nowy produkt albo zwrotu pieniędzy. Dla pewności nigdy nie zaszkodzi sprawdzać wszystkie droższe produkty przy sprzedawcy, aby od razu zwrócić uwagę na ewentualne problemy.

Nabywając produkty RTV czy AGD pamiętajmy o gwarancji, która w przypadku wystąpienia wady czy usterki powstałej nie z naszej przyczyny zapewnia nam możliwość bezpłatnej naprawy w autoryzowanym punkcie serwisowym. Niektóre sklepy rozszerzają gwarancję na szkody powstałe również w wyniku działania nabywającego np. przypadkowego pęknięcia ekranu monitora.

O ile robiąc zakupy w sklepie mamy szansę ocenić czy dany towar nam się podoba i czy spełnia nasze oczekiwania, to kupując w Internecie, aż do momentu odbioru przesyłki, praktycznie nie mamy pewności czy otrzymamy to co zamówiliśmy. W takim przypadku mamy prawo zrezygnować z zakupu w terminie 10 dni od daty wydania lub odebrania towaru przy czym w przypadku choćby zakupu płyt CD, czy gier komputerowych, prawo do zwrotu zakupionej rzeczy nie obowiązuje, kiedy usunięto (zniszczono) ich oryginalne opakowania. Ponadto kupujący ma obowiązek powiadomienia sprzedawcy o swojej decyzji rezygnacji z zakupu na piśmie.

I jeszcze jedno. Świadomy konsument finansowy to taka osoba, która potrafi uniknąć kłopotów finansowych związanych z błędnymi i nieprzemyślanymi decyzjami. To również taka osoba, która czyta zapisy umowy przed jej podpisaniem. W ten sposób unika problemów, które mogłyby wynikać z zawartego porozumienia. Wreszcie, to osoba, która świadomie dokonuje zakupów. Niestety w Polsce zbyt wiele osób postępuje dokładnie odwrotnie. Można i trzeba to zmieniać. Dobrą receptą jest edukacja młodych konsumentów, najlepiej na wszystkich etapach kształcenia.

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna