Konsumenckie wiem jak

Lepiej spłacamy zobowiązania

fot. Fotolia

Pod koniec września 2016 r. po raz pierwszy od pięciu kwartałów spadł Indeks Zaległych Płatności Polaków, pokazujący liczbę osób, które nie radzą sobie z terminowym regulowaniem zobowiązań pozakredytowych oraz kredytowych - wynika z raportu Biura Informacji Gospodarczej. Indeks ten obniżył się o 1,3 pkt do 71,3 pkt. Do jego obniżki doszło w 14 województwach. Na Podlasiu i Mazowszu liczba niesolidnych dłużników przypadająca na 1000 dorosłych mieszkańców utrzymała się na tym samym poziomie.

Czytaj więcej...

Pięć konsumenckich trendów na 2017 rok

fot. Pixabay - domena publiczna

Czego oczekiwać będą konsumenci od rynku produktów i usług w nadchodzącym roku? To pytanie zadają sobie badacze i eksperci, próbując nakreślić horyzont nowości i zachowań, ku którym będą się skłaniać kupujący. Jedno z takich zestawień – 5 najważniejszych trendów konsumenckich 2017 – opublikował portal Trendwatching.com. Dowiadujemy się z niego, jakie są przewidywane zmiany zachowań i oczekiwań konsumentów w stosunku do poprzednich lat, jakie produkty i usługi będą zyskiwać na popularności. Wiele tych zachowań konsumentów widocznych będzie w obszarze korzystania z najnowszych technologii.

Czytaj więcej...

Uwaga na produkty niespełniające norm i niezgodne z przepisami

fot. Fotolia

Gwiazdka za pasem, okres wytężonych zakupów w pełni. Kupujmy uważnie. Niemal 37 proc. z 17 tys. sprawdzonych produktów, w tym m.in. zabawek i maszyn, zakwestionowały w 2015 r. organy nadzoru rynku ze względu na niezgodność z przepisami - podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Liczba zakwestionowanych towarów wzrosła o 22 proc. w stosunku do 2014 r.

Czytaj więcej...

Świąteczne wydatki konsumentów

fot. Pixabay.com - domena publiczna

1/3 Polaków planuje swoje wydatki w perspektywie miesiąca, a tylko niewielki odsetek robi to w okresie dłuższym niż pół roku. Nie skłaniają nas do tego nawet takie okazje jak Święta Bożego Narodzenia – jak wynika z badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy i Fundacji THINK! tylko 31% odłożyło z wyprzedzeniem środki na organizację świąt.

Czytaj więcej...

Na zakupach plastikowe torebki tylko odpłatnie

fot. Fotolia

Drodzy konsumenci, już wkrótce pójdziecie z torbami... na zakupy. Ministerstwo Środowiska zapowiada wprowadzenie obowiązkowych opłat za torebki foliowe. Celem jest ograniczenie zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy, aby lepiej chronić środowisko naturalne.

Czytaj więcej...

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zanim cokolwiek podpiszesz...

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna