Konsumenckie wiem jak

Czarny piątek, czyli jak zarzucić haczyk na konsumenta

fot. Fotolia

W każdy czwarty czwartek listopada w Stanach Zjednoczonych obchodzone jest najważniejsze święto Amerykanów, czyli Święto Dziękczynienia. Na stołach króluje pieczony indyk a wystawnym kolacjom towarzyszy rodzinna i spokojna atmosfera. Dzień później przychodzi czas na zakupowe szaleństwo – pod hasłem Black Friday. Amerykański trend wyprzedaży zawitał również do Polski. To właśnie dzisiaj jest ten czarny piątek!

Czytaj więcej...

Uwaga na ubezpieczenia przy zakupie smartfona czy telewizora

fot. Fotolia

Kupujesz smartfon lub telewizor? Uważaj! W tym roku Rzecznik Finansowy przyjmie ponad 600 wniosków o interwencję w sprawie ubezpieczeń sprzętu elektronicznego. To 10 razy więcej niż np. w 2012 r. W specjalnym Raporcie eksperci Rzecznika krytycznie oceniają sposób sprzedaży takich ubezpieczeń i ich konstrukcję.

Czytaj więcej...

Kupujemy za dużo, a potem co trzeci Polak wyrzuca jedzenie

fot. Fotolia

Niemal 1/3 Polaków przyznaje się, że zdarza im się wyrzucać żywność. Wśród produktów, które najczęściej lądują w koszu są wędliny, pieczywo i warzywa. To dane z najnowszego raportu „Nie marnuj jedzenia 2016" opracowanego przez Federację Polskich Banków Żywności.

Czytaj więcej...

Śmieci na potęgę

fot. Fotolia

Polscy konsumenci produkują coraz więcej śmieci. Statystyczny Polak produkuje rocznie 283 kg odpadów komunalnych - poinformował GUS. Najwięcej śmieci wytwarzają mieszkańcy woj. dolnośląskiego, a najmniej świętokrzyskiego. Czy możemy w jakiś sposób zmniejszyć ilość produkowanych odpadów dzięki odpowiedniej edukacji młodych i dorosłych konsumentów?

Czytaj więcej...

Nie doładowałeś karty i przepadły środki? UOKiK sprawdza praktyki operatorów

fot. Fotolia

UOKiK wszczął postępowania przeciwko czterem operatorom telekomunikacyjnym: Orange Polska, P4, Polkomtel oraz T-Mobile Polska. Wątpliwości prezesa Urzędu wzbudziło to, że operatorzy po upływie ważności konta nie zwracają konsumentom niewykorzystanych środków finansowych.

Czytaj więcej...

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zanim cokolwiek podpiszesz...

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna