Konsumenckie wiem jak

Co wiedzą o nas aplikacje w smartfonach?

fot. Fotolia

Warto zwrócić uwagę, jakie dane udostępniamy używając różnych aplikacji; nasze dane to cena, którą płacimy za korzystanie z nich i sami musimy zdecydować, czy chcemy ją ponieść - przekonywali eksperci uczestniczący w 10 Międzynarodowej Konferencji "Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie".

Czytaj więcej...

Lasy i odpady

fot. Fotolia

Polskie lasy należą do najpiękniejszych w Europie. Kiedy spacerujemy po nich, chcielibyśmy cieszyć się naturalnym i czystym środowiskiem. Niestety często las traktowany jest jak śmietnik. Spotykamy w nim nielegalne wysypiska, a szukając grzybów czy jagód napotykamy często na butelki, plastik i opakowania po jedzeniu. Pozostałości po konsumentach, którym nie chce się zabrać śmieci ze sobą.

Czytaj więcej...

Lekcje o świecie, którego nie znacie

fot. Kulczyk Foundation

Edukacja Globalna - Efekt Domina: innowacyjne scenariusze lekcji o współczesnym świecie trafią do wszystkich szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce. To pakiet materiałów, które zainteresują uczniów i skłonią do rozmów o globalizacji. Wśród nich poruszane są także wątki konsumenckie - np. w scenariuszu o dzieciństwie w Bangladeszu. Zachęcamy do korzystania z nich w wersji papierowej lub pobrania ze strony www.edukacjaglobalna.com.

Czytaj więcej...

Konkurs, który pomaga wychować dziecko na dobrego człowieka

fot. Kulczyk Foundation

To nie jest żaden skrót myślowy, ale realny cel tego przedsięwzięcia. Wielki konkurs Edukacji Globalnej – Efekt Domina ma pokazać dzieciom, że warto jest pomagać innym. A nauczycielom pomóc w tym, by ich podopieczni stali się bardziej dorośli, bardziej odpowiedzialni, po prostu wrażliwi. Zapraszamy nauczycieli, by opowiedzieli swym uczniom o konkursie i razem z nimi zawalczyli o naprawdę cenne nagrody dla klasy i całej szkoły!

Czytaj więcej...

Treści cyfrowe - głosowanie na filmy w konkursie Consumer Classroom

fot. Fotolia

Można już głosować na najlepsze filmy nadesłane przez szkoły z krajów UE i poświęcone tematyce konsumpcji treści cyfrowych. Wystarczy wejść na stronę portalu Consumer Classroom i oddać głos na wybrany film. Termin głosowania kończy się w dniu 22 maja (piątek).

Czytaj więcej...

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zanim cokolwiek podpiszesz...

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna